Дарія Шаповалова уже сьогодні створює майбутнє. Відома фешн-експертка три роки тому разом із кофаундерками Наталією Моденовою і Юлією Краснієнко оголосили про запуск першої у світі міжнародної платформи цифрової моди DRESSX.
На початку 2023 року стартап підняв $15 млн від європейського Web3-фонду Greenfield, каліфорнійського Slow Ventures та інших інвесторів. Загалом же на рахунку DRESSX, за даними компанії, понад $17 млн інвестицій.
Сьогодні цифровий одяг від DRESSX «носить» мільйон користувачів на місяць. Купити його можна на сайті dressx.com та у застосунку DRESSX app.
«Наші розробники працюють над камерою, яка дасть змогу носити віртуальний одяг під час відеодзвінків»
– Даріє, навесні цього року ви закрили вже третій раунд інвестицій – цього разу на $15 млн. Як виріс ваш проєкт за три роки?
– Ми запустили DRESSX у серпні 2020 року із п’ятьма брендами на сайті. Сьогодні ж на dressx.com представлено понад 400 найкращих брендів цифрової моди й більш ніж 4000 унікальних цифрових предметів одягу.
Ми привели у Метавсесвіт найвідоміші бренди традиційної моди, такі як Tommy Hilfiger, Balmain, Mugler, Adidas Originals, Dundas, Jason Wu, Bershka та чимало інших, і зробили цифрову моду популярною серед звичайних людей. За останні три роки ми продали понад мільйон одиниць цифрового одягу на DRESSX та інших платформах.
– Новий раунд інвестицій ви закривали з метою розширити інструментарій магазину? Які нові функції плануєте додати? Чи є аналоги цих функцій в інших компаній, чи, можливо, вони унікальні?
– За допомогою цього раунду фінансування ми продовжуватимемо інвестувати ресурси у нашу інфраструктуру, технологію, розширення нашої команди й зростання компанії.
Нашою метою є масштабування і продовження впливу на глобальну індустрію моди. Ми сфокусовані на удосконаленні наявних продуктів. Також працюємо над власною унікальною технологією пришвидшеного вдягання за допомогою AI й DRESSX камери, що дасть змогу носити віртуальний одяг під час відеодзвінків, адже онлайн-комунікація останнім часом стала чи не найзатребуванішим видом зв’язку.
– З ким вже налагоджена співпраця?
– У DRESSX ми вже співпрацювали з Google, Meta, Snap, Roblox, Farfetch, створювали проєкти з Balenciaga, Fendi, Dior, Mugler, Tommy Hilfiger, Bershka, H&M та іншими брендами. Також працювали з Мей Маск, Геленою Кристенсен, Міком Дженкінсом та іншими відомими людьми.
У березні минулого року до нас доєдналась і Мадонна під час нашої кампанії на підтримку України. Ми одягнули зіркову співачку у жовто-блакитну сукню, і вже через кілька годин після публікації на сторінці DRESSX Мадонна перепостила віртуальний лук зі словами підтримки і на своїй сторінці.
– Як співпрацюєте з технологічними компаніями?
– Наприклад, зі Snap ми демонстрували використання технології доповненої реальності для миттєвого цифрового переодягання у застосунку DRESSX.
Крім того, ми стали першим цифровим брендом, що запустив колекцію в Meta Avatar Store разом із Prada, Thom Browne, а також такими лайфстайл-брендами як Puma, Madhappy і Netflix.
У перший рік існування компанії ми співпрацювали з FARFETCH для створення найбільш екологічної маркетингової кампанії у світі для pre-order колекцій Off-White, Balenciaga, Palm Angels, Dolce & Gabbana, Khaite та Nanushka, стимулюючи подібні проєкти в подальшому.
– Яка технологія створення цифрового одягу?
– Процес створення цифрового одягу починається з ідеї дизайну і стилістичного планування. Потім наші дизайнери створюють високоякісні 3D-моделі одягу з урахуванням текстури та кожної деталі. Це робиться за допомогою програм Marvelous Designer, CLO3d та інших.
Після створення 3D-моделі створюється високоякісний рендер. Це необхідно, щоб забезпечити максимально реалістичне відображення речі на сайті.
DRESSX також співпрацює з великою кількістю фріланс-дизайнерів і брендів, що розміщують свої готові колекції на платформі. Якщо йдеться про співпрацю з брендом невіртуального одягу, диджиталізація починається з фото речі. Отримавши його, наша команда створює точну цифрову копію вбрання.
– Як технологічно досягаєте ефекту того, що цифровий одяг виглядає на фото як справжній?
– DRESSX використовує власну технологію вдягання на фото, що забезпечує високу якість та максимально реалістичний ефект.
«Ціновий діапазон нашого digital-одягу варіюється від $25 до $1000»
– Технологія адаптації цифрового одягу для фото зрозуміла. А якщо, наприклад, клієнт хоче «приміряти» за допомогою вашого рішення річ із реальних колекцій, щоб потім купити її в офлайн-магазині?
– У такому разі найдоцільнішим буде приміряти річ в AR (віртуальній реальності) у застосунку DRESSX. Все, що для цього потрібно, – скачати застосунок, обрати річ із нашої бібліотеки (на DRESSX доступні речі як суто віртуальних, так і реальних фізичних брендів) й створити контент за допомогою застосунку в режимі реального часу.
AR-примірка за допомогою DRESSX для багатьох фізичних брендів є унікальним інструментом, щоб надати своїм клієнтам змогу побачити, як річ виглядатиме на їхньому власному тілі онлайн, за допомогою одного лише телефона.
– Який ціновий діапазон на речі?
– Як я згадувала вище, DRESSX пропонує два види речей: високоякісний металук (віртуальний образ, що адаптується до конкретного фото клієнта) та віртуальна примірка в AR.
Ціна на металуки варіюється від $25 до $1000 залежно від складності дизайну й унікальності моделі. Наприклад, просте повсякденне вбрання може коштувати $30-40, тоді як кутюрна цифрова сукня – від $200 і вище.
AR-примірка зазвичай є безкоштовною.
Минулого року DRESSX також став першим віртуальним брендом, що пропонує свої колекції у Meta Avatars Store, – сервісі, за допомогою якого користувачі Instagram, Facebook, WhatsApp та Horizon Words можуть «одягнути» свої віртуальні аватари. Речі DRESSX у Meta коштують до $4, а деякі з аксесуарів і зовсім безкоштовні.
– Якщо, наприклад, річ люксового бренду в офлайн-магазині коштує $1000, скільки коштуватиме її цифровий аналог?
– Віртуальний «двійник» може коштувати до 10 разів менше, ніж його фізичний аналог, або й взагалі бути безкоштовним, якщо йдеться про AR.
– За створенням кожної моделі стоять технічні спеціалісти чи ШІ також задіяний?
– Зазвичай речі на DRESSX створюються нашою штатною командою дизайнерів або ж незалежними дизайнерами віртуальної моди з усього світу, з якими ми працюємо. При цьому ми дійсно вже починаємо залучати ШІ до створення деяких із колекцій.
Наприклад, разом із брендом Tommy Hilfiger ми нещодавно оголосили конкурс, в якому учасники мали інтерпретувати речі бренду за допомогою ШІ, а вже переможні дизайни ми командою DRESSX відтворили у 3D для професійного одягання та в AR для віртуальної примірки у застосунку.
– Чи може клієнт замовити ексклюзив, який буде тільки у нього? Чи може ваш клієнт перепродати цифрове вбрання на ресейл-платформах?
– Є лімітовані колекції, якщо ми говоримо про NFT. На nft.dressx.com ми пропонуємо NFT-одяг, що представляє собою унікальні 3D-луки з сертифікатом цифрової власності на блокчейні.
Власники NFT-одягу отримують право володіння та використання цих унікальних цифрових луків, які можна застосовувати у соціальних медіа, віртуальних іграх. Ці колекції можуть бути перепродані на вторинному ринку.
– Який алгоритм замовлення і як довго клієнт чекає на виконання?
– Користувачі обирають луки, в які вони хочуть бути цифрово переодягненими, завантажують свої фото у відповідне поле на сторінці товару, оформлюють замовлення й отримують новий металук на електронну пошту або у цифровий гардероб DRESSX протягом 24 годин.
Цифрова мода не має обмежень щодо розміру й особливостей фігури, але ми маємо деякі технічні правила. Фото мають бути у високій якості (щонайменше 1 МВ), без занадто яскравого світла, сильних тіней і темряви.
Також важливо, щоб клієнт був одягнений у мінімалістичний одяг по фігурі та щоб частини тіла, які будуть відкритими в обраному віртуальному луці, не були закриті одягом. Усі ці правила допомагають нам досягнути найякіснішого та найреалістичнішого результату.
– Скільки фахівців працює у вашій компанії? Чи є у команді українці? Де компанія розташована територіально?
– Наразі наша команда налічує 38 співробітників по всьому світу, майже половина з них – українці. Компанія заснована в Лос-Анджелесі, де знаходяться всі фаундери, але через специфіку нашої роботи вся комунікація відбувається онлайн і майже вся команда працює віддалено.
– Які цілі для розвитку технології ставите на майбутнє?
– Наша велика мета – надати безмежний цифровий гардероб кожній людині на планеті для її цифрового життя й замінити щонайменше 1% традиційного фізичного одягу (150 мільярдів одиниць, що виробляються щорічно) цифровими альтернативами для створення контенту, відеодзвінків та онлайн-конференцій.