На перший погляд, індустрія мобільних ігор переживає період турбулентності – у 2023 році вперше в історії було завантажено менше ігор, ніж у попередньому. Однак не все так погано, якщо подивитися на інші цифри: кількість завантажень становила «всього» $88 мільярдів, а галузь в цілому заробила $107,8 мільярда!
Є ринки, які ростуть швидше за інших. Наприклад, Індія (+21%) та Велика Британія (+9%). А ось найбільшими «спонсорами» Google Play залишаються США, які за минулий рік витратили на створення мобільних ігор понад $9,2 мільярда.
США поряд із Китаєм та Великобританією – у трійці тих, хто готовий витрачати на видання нових мобільних ігор найбільші бюджети. Причини очевидні: понад 1500 мобільних ігрових застосунків тільки за минулий рік змогли принести своїм творцям дохід від $10 мільйонів.
(Не)проста математика
Хоча на запитання в заголовку статті можна відповісти дуже розпливчасто на кшталт «від 1 долара до кількох мільйонів», в середньому вартість розробки мобільної гри для iOS/Android варіюється від $50 тисяч до $200 тисяч.
Наприклад, створення гри PUBG у жанрі Battle Royale обійшлося від $50 тисяч до $100 тисяч. Одну з найпопулярніших у світі казуалок Subway Surfer експерти оцінюють від $45 тисяч до $100 тисяч, а стратегію Clash of Clans – від $70 тисяч до $500 тисяч.
В іграх класу ААА (неформальний клас високобюджетних проєктів) сума може сягати кількох мільйонів. Загалом конкретні цифри видавці називають нечасто, тому зазвичай доводиться покладатися на оцінки незалежних експертів.
Людині, далекій від геймдеву, може здатися, що основні витрати при створенні гри – це витрати на команду дизайнерів і розробників. Однак ще до початку роботи над грою бажано провести дослідження ринку та перевірити ідею: оцінити конкурентів, зрозуміти тенденції, дізнатися про потреби цільової аудиторії. Іноді потрібно протестувати кілька концепцій та зібрати кілька сотень відгуків, щоб зрозуміти, що ідея гри справді життєздатна.
Якщо початкові дослідження не проводяться, з'являється перша реальна стаття витрат – розробка концепції гри. На цьому етапі прописують сюжетну лінію, визначають ігрову механіку, опрацьовують персонажів та ігровий світ. Усе це завершується створенням детального плану роботи. І лише після цього починаються, власне, витрати на розробку: проєктування, програмування і тестування.
Також потрібні фахівці, які розроблять інтуїтивно зрозумілий користувальницький інтерфейс (UI) і досвід користувача (UX). Від них багато в чому залежатимуть шанси на утримання гравців і успішну монетизацію. І, звичайно, не обійтися без дизайнерів персонажів, аніматорів і тих фахівців, які займатимуться візуальними ефектами.
Щоб поліпшити враження від гри, буде потрібна ще одна команда, яка створюватиме звукові ефекти й мелодії, що запам'ятовуються та забезпечують максимальний ефект занурення в ігровий світ.
Окрема стаття витрат – озвучення та локалізація, яка робить гру доступною користувачам з усього світу.
Популярна мобільна гра у будь-якому випадку збиратиме великі обсяги даних. І вам необхідно буде заздалегідь виділити бюджет на те, щоб забезпечити їхнє надійне зберігання та захистити від несанкціонованого доступу.
Також багатьом компаніям доводиться нести юридичні витрати. Адже необхідно, щоб гра не порушувала закони тієї країни, де її планують поширювати. Крім того, потрібно захищати авторські права і товарні знаки.
Фактори, які найсильніше впливають на вартість розробки мобільної гри
Ми зібрали найбільш впливові фактори, від яких на 90% залежатиме кінцева вартість розробки.
Професійна команда. Можна довірити створення гри кільком фрілансерам або стартапу, проте відомі компанії-розробники з більшою ймовірністю допоможуть створити успішний ігровий застосунок.
Технології (2D або 3D, ШІ-інструменти). Очевидно, що у випадку з 2D-грою цінник може бути доволі скромним: від $5 тисяч до $20 тисяч. Якщо взяти Unity3D, популярну платформу для розробки ігрових застосунків (на ній створені Pokemon GO, Rick and Morty, Cuphead), то сума збільшиться десятикратно і становитиме від $50 тисяч до $200 тисяч.
Цікаво, що деякі подібні платформи коштують досить дорого, проте вони скорочують час на створення мобільної гри, тому використовувати їх вигідніше, аніж безкоштовні продукти.
Інші програмні рішення також можуть впливати на кінцеву вартість проєкту. Наприклад, генеративний штучний інтелект хоча і залучений найчастіше передусім як навчальний інструмент, проте може використовуватися для інших завдань.
«У нашому портфоліо вже є практичні кейси застосування ШІ у розробці ігор. Одним із найпростіших є прототипування і створення концептів. Наприклад, ми створюємо 2D-концепт будь-якого арту для проєкту: персонажі, іконки, декорації, стилістика рівня. Ми можемо досить швидко перевірити, чи підходять вони нашому проєкту, і відправити вдалі варіанти на доопрацювання вже артистам чи дизайнерам», – розповідає Pavlo Klymentenko, Co-founder at KAPPS.
А ось що з цього приводу думає Вікторія Пєшая, CEO Vireye:
«Деякі технології дійсно дають змогу удвічі скоротити час на виконання задач. Але треба розуміти, що опанування технологій і проробка результатів роботи з ними також можуть займати немало часу. Ми ще не стикались із випадками, коли технології ШІ могли б повністю замінити грамотного спеціаліста. Але, без сумніву, вони суттєво прискорюють роботу і підвищують ефективність. Це якщо студія орієнтується на якісний результат».
Жанр та категорія. І знову цілком передбачуваний висновок: розробити гру, що розрахована на багато користувачів, більш складно та дорого, ніж однокористувацьку головоломку.
Складність окремих компонентів. Наскільки плавними будуть рухи персонажів та реалістичність графіки, наскільки об'ємним буде ігровий світ. Усе це також впливає на вартість.
Мобільна платформа. Якщо не враховувати нетипові варіанти на кшталт Tizen OS або Fire OS, то залишається лише два: Android та iOS. І тут теж є свої нюанси. Наприклад, вважається, що інтегрувати платіжні системи в iOS – довше і дорожче, ніж Android.
Не подвоюється, але помітно збільшується вартість розробки, якщо гра буде опублікована відразу у двох основних магазинах: Google Play та App Store.
Час на створення. Зазвичай тільки на процес розробки йде від одного місяця до кількох років. Водночас компанія Crowdbotics стверджує, що середній час розробки становить 280 годин.
Невелику мобільну гру без складної сюжетної лінії можна створити за 3-4 місяці, а на гру ААА-класу піде мінімум рік або більше.
Локація розробників. Вартість послуг із розробки суттєво залежить від регіону. Навіть між Європою та США різниця в оплаті години роботи гейм-девелоперів відрізняється майже удвічі. Індія, як і раніше, залишається найбільш популярною локацією завдяки низьким ставкам розробникам: вони вдвічі нижчі, ніж у європейців.
Тобто можна найняти індійських розробників, послуги яких обійдуться в середньому $40 на годину, або американських, але вже за тарифом від $120 до $150 за той самий час.
Тестування. Якщо з невеликою головоломкою ця стаття витрат буде досить скромною, то до тестування масштабних ігор наймають фахівців або цілу команду із забезпечення якості, а також проводять бета-тести на потенційних гравців.
На тестування може піти як кілька тижнів, так і кілька місяців. Стільки потрібно часу, щоб знайти й усунути баги у складній грі.
Модель монетизації. Безкоштовні ігри зі вбудованими покупками зазвичай вимагають вищих початкових витрат, аніж преміум-ігри, за які користувач платить один раз.
Обраний жанр гри, ідея й ніша ринку, стек технологій, грамотне планування, рівень компетенції залучених спеціалістів – саме ці фактори, на думку Вікторії Пєшої, впливають на вартість створення мобільної гри.
Водночас Pavlo Klymentenko насамперед виділяє один ключовий момент:
«Найважливіший фактор – це амбіції проєкту. Вони стосуються як кількості платформ, які хоче охопити гра, так і жанру, технологій та візуальної складової. Отже, ціна завжди залежить від цілей проєкту, і ціну ми формуємо залежно від обсягів часу, необхідних для виконання конкретних цілей.
Щоб оцінити вартість створення дизайну ігрового рівня, ми маємо спрогнозувати, що, наприклад, для побудови механіки та локації для головної битви потрібно буде здійснити як мінімум наступні кроки:
а) забезпечити достатній розмір локації для обраної кількості гравців;
б) наситити локацію візуальним різноманіттям та механіками, аби підтримати інтерес гравця;
в) створити багаторівневу систему локації, щоб ефективно використати простори ігрових будинків, споруд та іншого оточення.
Усі ці технічні цілі будуть вносити свої корективи в кінцеву вартість. Найважливіший фактор для оптимального використання бюджету – це детальна і якісна оцінка процесів на основі можливостей команди та амбіцій проєкту».
Витрати на маркетинг
Геймдев вважається висококонкурентною нішею, тому просто створити гру недостатньо. Маркетинговий бюджет інді-ігри зазвичай не перевищує 30% від витрат на розробку, а у випадку з іграми ААА-класу може сягати 75-100%. Але і це не межа: деякі видавці виділяють на маркетинг бюджет, що втричі перевищує витрати на розробку. Ці гроші йдуть на рекламні компанії та розвиток спільноти ранніх фанатів, що передбачає постійну активність у всіх популярних соціальних мережах.
Загалом на маркетингові витрати впливає вибір каналів взаємодії з майбутньою аудиторією, час випуску гри (у святкові періоди виділитися серед конкурентів ще складніше і дорожче), рівень конкуренції у вибраному ніші.
Якщо доведеться охопити гравців на глобальному рівні, доведеться як мінімум адаптувати всі маркетингові матеріали під регіональні переваги й навіть соціальні норми, що властиві певній країні.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!