Компанії масово запускають Search AI-Engine — пошукові сервіси з функціями штучного інтелекту. Чи зможуть ChatGPT search і майбутня Meta AI-search разом із Perplexity подолати гегемонію Google, який теж використовує AI-функції у своїй роботі?
Протягом останніх тижнів про запуск власних пошукових сервісів із використанням штучного інтелекту повідомили принаймні два техногіганти. Компанія OpenAI представила ChatGPT search — пошук, вбудований у ChatGPT, сервіс генеративного ШІ.
Meta ж публічно заявила про роботу над власним пошуковим ШІ-сервісом.
Цікаво, що анонс від OpenAI був зроблений на додачу до іншого повідомлення про запуск власної пошукової системи SearchGPT. Вперше компанія розповіла про запуск SearchGPT ще влітку та запропонувала користувачам долучитися до списку очікування через форму на сайті.
Цей ланцюжок анонсів може вплинути на компанію Google та її гегемонію на пошуковому ринку. Хоча сама компанія вже давно інтегрувала AI-функції у свій пошук, представивши Google AI Overview, лінійку AI-пошукових сервісів варто продовжити Perplexity — інструментом генеративного ШІ, який у своїх відповідях пропонує посилання на джерела і багато в цьому повторює роботу звичного пошуку.
Всі ці плани й анонси свідчать про те, що пошук в інтернеті та штучний інтелект найближчим часом не існуватимуть один без одного.
Спробуємо розібратися, наскільки ці зміни вплинуть на досвід користувача та розподіл сил на ринку пошукових сервісів.
Бум пошукових AI-анонсів
Наприкінці жовтня OpenAI оголосила про запуск ChatGPT Search — сервісу, який інтегрує можливості пошуку в інтерфейс чатбота. Це нововведення дає змогу користувачам отримувати відповіді на запитання поруч із посиланнями на релевантні вебресурси.
Тепер замість того, щоб шукати інформацію через традиційні пошукові системи, користувачі можуть задавати питання у природній розмовній формі, а ChatGPT самостійно вибиратиме джерела для відповіді.
Розробники обіцяють, що платформа сама визначатиме, коли користувачу у відповідь на його prompt буде потрібен пошук, і пропонуватиме відповіді з посиланням на джерела.
Крім того, функцію можна буде запустити вручну. При введенні запиту до ChatGPT у полі для запиту з’явиться іконка для виклику пошуку.
Поки опція доступна користувачам платних підписок ChatGPT Plus, потім доступ до неї відкриють юзерам Enterprise й Education. До кінця року вона буде доступна всім користувачам ChatGPT.
У компанії обіцяють, що користувачі отримуватимуть відповіді на запитання з посиланнями буквально в режимі реального часу. Інтеграція пошуку в чат і можливість задавати уточнювальні питання дозволить отримати більш детальну інформацію.
Перевагою для ChatGPT Search є домовленості OpenAI із численними медіа, які дозволять її пошуку пропонувати оперативний і якісний контент.
Також Meta анонсувала розвиток своїх пошукових AI-технологій. Компанія повідомила, що працює над створенням AI-пошукової системи, яка використовуватиме можливості штучного інтелекту для покращення результатів пошуку. Її особливістю мають стати більш персоналізовані та релевантні результати на основі запитів юзерів та їхньої поведінки в мережі.
Власне саме на персоналізацію роблять ставку в Meta. Завдяки величезним наборам даних, якими володіє компанія про кожного користувача, вона зможе навчити своїх пошукових ботів адаптувати результати пошуку під конкретного користувача, а майбутня інтеграція пошуку із соціальними мережами дасть змогу користувачам знаходити контент безпосередньо у своїх соціальних мережах.
Perplexity: як об’єднати пошук і генеративний ШІ
Насправді на ринку вже певний час працює онлайн-сервіс, який об’єднує опції інструмента генеративного ШІ та пошукової системи. Йдеться про Perplexity — сервіс, який так само як і ChatGPT може спілкуватися із користувачем і пропонувати йому відповіді на його запитання, виконувати завдання.
Всі відповіді, які генерує Perplexity, є структурованими й доповненими посиланнями на джерела. Завдяки цьому Perplexity є не лише кращим помічником для журналістів чи студентів. Цей сервіс називають конкурентом, здатним побороти гегемонію Google.
Perplexity має переваги не лише завдяки структурі відповіді, яку генерують його інструменти, але й завдяки тому, що використовує кілька моделей штучного інтелекту, таких як GPT-4 і Claude 3. Завдяки цьому користувачі можуть отримувати відповіді не лише на текстові запити, але й завантажувати зображення або документи для аналізу.
Perplexity як пошук значно переважає по якості видачі умовно-традиційний Google. В якості відповіді на запитання чи prompt користувача Perplexity генерує відповіді у форматі природної мови та структурованому вигляді.
Те, що кожна відповідь у Perplexity супроводжується посиланнями на джерела інформації, дозволяє не лише мінімізувати галюцинації цього сервісу, але й перевірити достовірність даних і відразу побачити першоджерела, якими послуговувався сервіс. Ця опція є перевагою Perplexity над ChatGPT саме в контексті боротьби із галюцинаціями ШІ та нівелюванням вказаного явища.
Минулого місяця компанія-розробник Perplexity повідомила про запуск нової версії своєї пошукової платформи, яка дозволить здійснювати пошук у внутрішніх корпоративних файлах і в Інтернеті одночасно.
Перевагами Perplexity захоплюються технологічні експерти, а додатковим доказом його якості є те, що наразі Perplexity обробляє понад 100 мільйонів запитів на тиждень. Це, звісно, набагато менше, ніж 3,5 мільярди запитів щодня, які обробляє Google. Проте якщо оцінити тривалість існування обох сервісів і простоту доступності до Google, який інтегрований практично у всі найпопулярніші браузери та пошукові системи, показник у 100 мільйонів запитів є дуже пристойним.
Високо оцінюють Perplexity й інвестори. Зараз компанія веде переговори про залучення інвестицій у розмірі $1 мільярда, виходячи з оцінки в $9 мільярдів. І це попри те, що Perplexity є фігурантом судового позову від The New York Times з приводу порушень авторських прав цього медіа.
Google AI Overview і Gemini: відповіді Google на пошуковий ШІ-бум
Google теж не відстає від розробників ШІ-пошукових стартапів. По-перше, у компанії є власний інструмент генеративного ШІ — Google Gemini. Крім того, Google ще влітку запустила нові опції Google AI Overview у її класичній пошуковій системі.
Google Gemini може працювати з текстом, зображеннями, аудіо та відео. Розробники запевняють, що Gemini може розуміти контекст запитів, а також створювати резюме статей, обирати переваги й недоліки понять щодо певної теми, спрощувати формулювання. А ще — реагувати на уточнювальні запитання й навіть змінювати тон бесіди (від формального до розмовного).
Крім того, сервіс супроводжує відповіді посиланнями на першоджерела.
Google AI Overview — таку назву отримало оновлення пошуку від Google, що використовує штучний інтелект для покращення якості та релевантності результатів пошуку. Це нововведення передбачає, що у відповідь на певні запити пошук від Google пропонуватиме не лише перелік посилань, але й конкретні відповіді на запитання користувача.
Крім того, Google AI Overview може генерувати короткі резюме по певній темі безпосередньо в результатах пошуку.
Ідея, яку реалізували в Google AI Overview, є корисною за умови, що користувачам потрібна точна відповідь на запитання або запит, що їх цікавить, яку краще оформити не як список посилань, а, до прикладу, як перелік тверджень.
Проте у Google AI Overview на момент запуску випливали недоліки, які часто полягали у дивних і навіть шкідливих відповідях чатбота. Це підірвало довіру до нового інструменту відразу на старті.
Серед цих дивних пропозицій — порада стрибнути з мосту в якості ліків від депресії чи ідея з’їдати по одному невеликому каменю в день.
Деякі медіа навіть спромоглися зібрати рейтинги «найкринжовіших» відповідей Google AI Overview. Там дійсно є твердження, які буквально суперечать здоровому глузду.
Тож наразі задумка Google AI Overview виглядає поки лише спробою конкурувати з іншими ШІ-пошуковими платформами. Хоча Google була однією з перших, хто запропонував ШІ-функції в пошуку, її перший млинець зійшов нанівець і тепер не виключено, що конкуренти зможуть випередити техногіганта своїми більш продуманими та краще працюючими новинками.
Чи замінить ШІ-пошук традиційний Google
Навіть поява матеріалів із порівнянням ефективності кожної з пошукових ШІ-альтернатив не свідчить про те, що пошуку від Google щось загрожує у глобальному масштабі.
Також вчені почали досліджувати те, як працюють новітні пошукові ШІ-платформи. Наукова публікація, зроблена на основі цього аналізу, швидше розповідає про їхні недоліки, аніж про переваги.
До прикладу, науковці дійшли висновку, що багато із відповідей, які генерують ШІ-чатботи з пошуковими функціями, містять лише дуже узагальнену інформацію. Також вони посилюють одну сторону проблеми у випадку, якщо інформація, яка цікавить користувача, не є однозначною і має погляди, що протирічать один одному.
І ще один цікавий факт виявили дослідники. Хоча ШІ-пошукові сервіси пропонують посилання на першоджерела, насправді ці джерела далеко не завжди містять твердження, які використані у відповіді. Іншими словами, новітні пошукові ШІ-аналоги не позбавлені головної проблеми генеративного ШІ — галюцинацій.
На додачу дослідники відзначили, що ці сервіси страждають від повноти доступної інформації через обмеженість дата-сетів, що використовувалися для навчання моделей. Часто обмеженість інформації в них не давала змоги створити повну та релевантну відповідь.
Ці аргументи проти ефективності сучасних ШІ-платформ для пошуку розбиваються об реальність, в якій користувачі готові до появи Google-аналога. Про це пишуть експерти у матеріалах із промовистою назвою «Кінець епохи Googleverse», про це говорять дослідники, які вивчають цифрові звички користувачів. До прикладу, принаймні третина юзерів використовують соцмережі для пошуку інформації.
Цю тенденцію визнав у 2022 році один із топ-менеджерів Google Прабхакар Рагхаван, який назвав використання соціальних платформ однією з основних загроз для пошукової гегемонії його компанії.
Здатність пропонувати контент, позбавлений алгоритмічної упередженості, краща персоналізація результатів пошуку, а найголовніше — конкретні відповіді на запитання без переліку лінків, який ще потрібно вивчити, щоб знайти потрібне. Саме такі переваги пошуку через TikTok чи інші соцмережі називають користувачі.
Виглядає так, що саме пошукові ШІ-сервіси, про які згадувалось у цій статті, можуть стати конкурентами Google, адже багато в чому пропонують те, чого юзерам не вистачає у традиційному Google. Або якщо компанія виправить недоліки Google AI Overview і краще інтегруватиме його в основний пошук, він замінить звичну для всіх видачу Google, до якої ми звикли.
Чи замінять ChatGPT та аналоги традиційний Google? Навряд чи ця зміна відбудеться найближчим часом. Адже монополізм Google і його існування у всіх браузерах і мобільних платформах в якості пошуку за замовчуванням робить його незамінним з технічної точки зору.
Google він є ось тут, під руками, а ChatGPT чи Perplexity потрібно запускати. Проте поява ШІ-альтернатив може нарешті запропонувати користувачам ще один спосіб пошуку, отримання відповідей чи поглибленого аналізу пошукової видачі, якого раніше не було.
Читайте також на ProIT: 5 ігор з ШІ, у які можна грати прямо зараз.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!