ProIT: медіа для профі в IT
5 хв

Штучний інтелект у логістиці та як його використовують світові й українські компанії

author avatar Світлана Чапліч

Транспортні та логістичні компанії постійно прагнуть спростити й пришвидшити свої процеси, щоб скоротити час доставлення, витрати на перевезення і зробити клієнтів більш задоволеними. Штучний інтелект вже став для великих гравців інструментом, здатним вирішити ці завдання.

Глобальні тенденції

Попит на інтеграцію ШІ в логістичну галузь стимулює насамперед кількість сучасних складів, що постійно зростає. Але водночас найбільший вплив мають глобальні тренди, як от розвиток інтернет-послуг, попит на системи безпеки, розширення роздрібних мереж.

Крім того, кілька років тому пандемія порушила сталі ланцюжки постачань і привела до проблем із залученням робочої сили, через що логістичні компанії почали шукати ефективні рішення для їх вирішення.

Сумарний світовий ринок використання ШІ в логістиці на кінець минулого року становив $12,24 мільярда, а до кінця 2024 може зрости до $17,96 мільярда. Лідером є Північна Америка, але найбільші темпи зростання зберігаються в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні.

Жваво розвивається ринок вантажних дронів із ШІ. Очікується, що до 2029 року його вартість збільшиться до $11,53 мільярда, або на 140% протягом 2027–2029 років. Щодо технологій, то найбільша частка (47%) припадає на машинне навчання.

Ще трохи статистики:

  • 64% логістичних компаній заявляють, що збільшують свої інвестиції у технології ланцюгів постачання, а 40% пілотують нові технології.
  • Компанії, які першими впровадили ШІ, знизили логістичні витрати на 15%, збільшили рівень запасів на 35%, а також підвищили якість обслуговування клієнтів на 65%.
  • ШІ допомагає зменшити кількість помилок у ланцюгах постачання до 20–50%, а складські й адміністративні витрати — на 5%–10% та 25%–40% відповідно.

Світові тренди та кейси, що надихають

За висновками датської логістичної компанії Maersk ШІ рішення на кшталт технології цифрових двійників підвищують продуктивність транспортної галузі. Використовуючи віртуальні копії фізичних активів (вантажівки або складу), можна виявляти проблеми в режимі реального часу.

Такі компанії як Amazon і FedEx використовують ШІ переважно для автоматизації складів і переміщення транспорту. Інтелектуальні системи залучені у прогнозуванні подій, проведенні інвентаризації, плануванні маршрутів, керуванні роботами-вантажниками.

Саме Amazon є чи не найбільш відомою компанією з тих, які першими впровадили ШІ у логістичні операції. Компанія придбала Kiva Systems, виробника систем автоматизації складських процесів, ще у 2012 році. Відтоді кількість робототехніки на її складах зросла до 200 тисяч. Роботи тут використовуються для підбору, сортування, розміщення на полицях, пакування і транспортування товарів на складі.

Чим швидше навчаються ШІ-системи, тим більше з’являється варіантів їх використання. Завдяки оперативності збору й обробки даних подібні рішення можуть у прямому сенсі рятувати життя, як це вже відбувається в деяких країнах Африки, де дистанційно керовані дрони доставляють медичне приладдя у віддалені регіони континенту.

Американський стартап-розробник транспортних дронів Zipline керує першою у світі комерційною системою здачі крові в Руанді, постачаючи кров і плазму туди, де звичайні логістичні процеси неможливі. Подібні випадки скоро перестануть бути поодинокими, адже прямо зараз відбувається стрімке зростання ринку вантажних дронів із ШІ.

Поширені приклади використання ШІ в логістиці й транспортних перевезеннях

Роботизовані склади Amazon і розумні вантажні дрони яскраві, але не найбільш типові приклади інтеграції ШІ у транспортні та складські процеси. Розглянемо інші, більш типові варіанти.

Прогнозування попиту

ШІ працює з даними в режимі реального часу та виявляє закономірності, які неможливо знайти за допомогою традиційних моделей прогнозування. Це дає змогу оптимізувати використання трудових ресурсів, обладнання та наявних транспортних засобів, а також зменшити витрати на зберігання.

Контроль якості

Інтелектуальні системи визначають пошкоджені продукти й покращують процеси контролю якості на виробничих і транспортних лініях. Це скорочує частку повернень, дозволяє уникати розчарувань з боку клієнтів і вчасно знаходити рішення для зменшення кількості пошкоджених товарів.

Прогностичне обслуговування

Незаплановані простої призводять до збоїв у ланцюгах постачань, а через несвоєчасне виявлення проблеми зростає вартість ремонту. Встановленні на обладнанні датчики в режимі реального часу передають дані ШІ-системі, яка завчасно попереджає про несправності. Це не тільки скорочує вартість ремонту та робить умови праці безпечнішими.

Ціноутворення на основі історичних та прогностичних даних

ШІ визначає оптимальні ціни на послуги, обробляючи великі масиви даних у реальному часі, враховуючи при цьому попит, логістичні витрати, попередні ціни тощо.

Керування перевезеннями

ШІ-системи оптимізують маршрути та керують доступністю транспортних засобів. Спеціальне ПЗ шукає найбільш ефективні маршрути та відстежує вільні машини для майбутніх вантажів.

Оптимізація документообігу

Організація транспортних перевезень потребує оброблення великої кількості електронних листів, документів і рахунків, автоматизувати роботу з якими також може ШІ.

Автоматизація спілкування з клієнтами

Чат-боти на основі ШІ надають автоматизовані відповіді клієнтами, забезпечуючи цілодобову підтримку з мінімальним залученням персоналу. Живі оператори в цьому випадку відповідають тільки на складні та надважливі питання, не відволікаючись на типові запити.

Автоматизація маркетингових завдань

ШІ незамінний у маркетингу, адже допомагає створювати персоналізовані пропозиції, які відгукуються клієнтам, а також тексти для рекламних креативів, електронних листів, внутрішніх комунікацій тощо.

Штучний інтелект в українських логістичних компаніях

Поки одні логістичні компанії продовжують адаптуватися до роботи в умовах воєнного часу, інші активно інвестують у свій розвиток: відкривають нові логістичні центри чи оновлюють автопарки.

Логістика залишається критично важливою галуззю. Водночас транспортно-логістичні компанії шукають і впроваджують нові можливості, які дозволяють залишатися ефективними й конкурентоспроможними у непрості часи. Зокрема, використовують для цього рішення на основі ШІ — як спеціалізовані, так і більш масові, такі як ChatGPT.

«Сьогодні популярністю серед логістичних компаній, які є нашими замовниками, користуються декілька сценаріїв використання ШІ. Насамперед це оптимізація маршрутів, прогнозування попиту, управління складськими запасами, автоматизація сортування та пакування, контроль і моніторинг вантажів, аналіз та оптимізація витрат, а також прогнозування обслуговування автопарку», — розповідає Вячеслав Мотигін, менеджер із продажу у WINSTARS.AI.

Українські логістичні компанії після початку повномасштабного вторгнення також зіткнулися з дефіцитом кадрів. Компанія «Хаскі Менеджмент», яка займається підбором персоналу для виконання робіт на великих складах і виробництвах, теж використовує ШІ. Про це розповідає керівник департаменту маркетингу Анна Стеблян:

«За допомогою ШІ ми аналізуємо розмови, які проводять наші рекрутери при співбесідах, і просимо інтелектуальну систему підсвітити найчастіші питання та найболючіші точки дотику з нашими потенційними робітниками. Також використовуємо чат-бот для відбору найнадійніших і досвідчених робітників для конкретних робіт. Це полегшує первинний етап співбесід та економить людські ресурси нашого офісного персоналу. Крім того, ШІ перевіряє контракти та договори на первинних етапах на наявність чи відсутність основних пунктів і можливих суперечок стосовно описаних в них умов».

Використання ChatGPT у маркетингових завданнях стало типовою історією для українського бізнесу. Логістичні компанії використовують цей інструмент для автоматизації та покращення комунікацій із клієнтами й партнерами. Ось як це відбувається у міжнародній логістичній компанії UTEC Logistic:

«Сьогодні різні інструменти на базі ШІ залучені майже в усіх процесах компанії. Крім оптимізації логістики, ми впровадили ШІ в маркетинг. Одним із перших успішних експериментів був працюючий за допомогою ШІ чат-бот, що перекладає новини з китайської й автоматично публікує їх. Також ми оптимізували процес створення візуального контенту. Завдяки ШІ змогли перерозподілити ресурси, зменшивши потребу у додатковому персоналі для дизайну. Midjourney всьому голова! Це допомогло компенсувати дефіцит кадрів на українському ринку праці та підвищити ефективність наявних співробітників».

Є й інший досвід застосування генеративних моделей ШІ у маркетингових завданнях:

«Впровадження ШІ, зокрема ChatGPT, у роботу компанії Pakline Group принесло відчутні позитивні результати. Завдяки йому ми оптимізували рекламні кампанії, що призвело до підвищення конверсії та залучення нових клієнтів. SEO-оптимізація з ChatGPT допомогла покращити позиції нашого сайту в пошукових системах, збільшивши органічний трафік. Також цей інструмент став незамінним у перекладі текстів і більш точному вираженні ідей для Pakline Group. Це особливо важливо для нас, оскільки ми співпрацюємо з міжнародними партнерами», — розповідає Олександр Бушковський, Digital Marketing Specialist із Pakline Logistics.

Проблеми та виклики

Попри очевидні позитивні сторони, використання ШІ пов’язане з певною небезпекою в тому числі у логістичному секторі. У світі збільшується кількість випадків кіберзлочинності. Так, за минулий рік було зареєстровано понад 300 тисяч інцидентів фішингу тільки в США. Злочинці вже використовують ChatGPT і WormGPT для незаконного отримання інформації про клієнтів логістичних компаній. Небезпечним також є використання ШІ у дронах, оскільки це дозволяє третім особам отримувати доступ до відзнятого матеріалу.

Деякі сценарії застосування ШІ в логістиці є перспективними, але водночас складними чи дорогими в реалізації.

«Йдеться про використання автономних транспортних засобів, прогнозування ризиків, будівництво роботизованих складів, організацію персоналізованої доставки та глобальні системи управління логістикою. Проте українські компанії поступово усвідомлюють важливість впровадження ШІ у сфері перевезень, хоча їхня готовність залежить від кількох факторів. Великі транспортні компанії вже інвестують у нові технології, маючи ресурси та інфраструктуру для цього. Вони розуміють, що автоматизація і прогнозування можуть підвищити ефективність, знизити витрати й підвищити безпеку. Для малого і середнього бізнесу ситуація дещо інша. Обмежені бюджети та недостатня обізнаність щодо переваг ШІ гальмують інтерес до впровадження нових рішень. Технологічний потенціал України завдяки сильному IT-сектору є значним, що відкриває великі можливості для впровадження ШІ в українських транспортних компаніях», — зазначив Вячеслав Мотигін.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.