Таку думку у своїй колонці для TIME висловила професорка Колумбійської бізнес-школи та письменниця Шина Айенгар.
«Давайте дивитися правді у вічі. Ми більше розсіяні, ніж будь-коли. Навіщо щось запам’ятовувати, якщо я можу просто погуглити? Навіщо читати книгу, якщо я можу просто гортати Твіттер?» – починає свою статтю Айенгар.
Деякі філософи вважають, що ChatGPT та його «брати» і «сестри» ще більше зменшать здатність людей виконувати «глибоку роботу» з метою розпалювання творчості та породження великих ідей.
«Яка користь від інструментів, якщо ми починаємо покладатися на них настільки, що більше не маємо змоги мислити ширше? Цей аргумент спокусливий, тому що він романтичний. Якщо творчість по суті є людською, є щось обмежувальне в перспективі заміни людини машиною. Але докази свідчать про інше», – продовжує думку авторка.
«Надлюдські» технології можуть лякати, але загалом вони дають змогу людям стати більш творчими, а не менше, стверджує Шина Айенгар.
Так, у 1997 році, коли комп’ютерна програма Deep Blue перемогла гросмейстера Гаррі Каспарова в шахах, набула поширення думка про те, що люди-шахісти «ніколи не будуть грати так добре, як комп’ютер». Але насправді сталося навпаки. Широке застосування комп’ютерного моделювання зробило людей-шахістів кращими.
Нещодавнє дослідження, проведене Хеннінгом Пейнзукою з INSEAD, показало, що в тих країнах, де люди мали доступ до комп’ютерних симуляторів гри в шахи, їхні результати в шахах покращилися.
«Гравці все ще вважали корисним грати проти людей, але присутність нелюдини зробила людину кращим, креативнішим гравцем», – робить висновок Шина Айенгар.
Творчість у світі генеративного ШІ дає змогу досліджувати експоненціально більше комбінацій варіантів, порівнювати нескінченні підходи з першого погляду та постійно тестувати нові ідеї, стверджує авторка.
ШІ не обов’язково придумає для творців найкращі ідеї. Але значно зменшить витрати часу, грошей і зусиль на генерування нових ідей завдяки миттєвому розкриттю незліченних варіантів. Якщо використовувати ШІ належним чином, він допоможе запровадити набагато більше інновацій.
«Як писав Марк Твен Гелен Келлер, «практично всі ідеї є вторинними, свідомо чи несвідомо почерпнутими з мільйонів зовнішніх джерел». Новатори найчастіше – це стратегічні копіювальники, які навчаються на прикладах успіху, виділяють ті частини, які добре працюють, і уявляють нові способи використання цих частин для створення чогось нового та значущого», – впевнена Айенгар.