Понад 60% власників смартфонів упевнені, що мобільні пристрої їх підслуховують, водночас 91% респондентів знають, що різноманітні застосунки збирають їхні особисті дані задля персоналізації реклами. Таку статистику отримала Комісія з регулювання зв’язку в Ірландії.
Чисельні кейси та скандали, в яких періодично фігурують Meta, Google й Apple, доводять, не справа зовсім не в теорії змов чи підвищеній тривожності — найбільші цифрові сервіси дійсно знають про нас набагато більше, ніж ми того хочемо, а іноді навіть більше, ніж дозволяє закон.
Як підслуховування користувачів стало нормою для технологічних гігантів
Один раз можна списати на випадковість, а два рази — на збіг. А якщо ситуація повторюється багато разів? Наприклад, ви розмовляєте поряд зі смартфоном про новий гаджет чи книгу, а через кілька годин або днів ви вже бачите їх у рекламі на мобільних застосунках?
Таку поведінку можна виправдати, якщо попередньо ви промовили «Hey, Siri» або «Okay, Google». В цьому випадку ви свідомо активуєте на пристрої відповідного голосового асистента і він цілком легально вас слухає. Але наслідки такого прослуховування можна спостерігати й в інших застосунках. Наприклад, під час користування соцмережею Facebook компанії Meta.
Саме Facebook першою отримала звинувачення у комерційному прослуховуванні. У 2014 році вона анонсувала функцію автоматичного розпізнавання музики, після чого користувачі помітили, як предмети з їхніх приватних розмов почали з’являтися у контекстній рекламі.
Кількість таких випадків зростала. У 2016 році Facebook довелося офіційно спростувати факт прослуховування, а у 2018-му вже Марк Цукерберг свідчив перед комісією сенату США і заперечував факт порушення приватності користувачів соцмережі. Втім, ще через 2 роки з’ясувалося, що голосові повідомлення із застосунку Messenger передавалися стороннім компаніям, що остаточно закріпило за найбільшою на той час соцмережею статус шпигуна.
Пізніше в центрі скандалу опинилася Google. Бельгійська агенція новин VRT NVS повідомила, що тисячі співробітників компанії систематично прослуховують файли, які були записані за допомогою Google Assistant у смартфоні. Зокрема, йшлося про фрагменти розмов, які не містили фраз-тригерів «Okay, Google» або «Hi, Google». Агенція заявила, що отримала аналогічні підтвердження із трьох джерел, а також вивчила понад 150 розмов, які в жодному випадку не мали бути записаними, адже їм не передувала відповідна команда на запуск асистента.
Схожі звинувачення висували в бік Cybernews і 404 Media, але реакція Google була передбачуваною. Вона стверджувала, що не підслуховує користувачів смартфонів і не порушує їхню конфіденційність.
Цікаво, що ці заперечення жодним чином не пояснюють той факт, що компанія Cox Media Group (CMG), яка співпрацює не тільки з Google, а й із Facebook та Amazon, у своїй документації зазначила, що використовує технологію активного прослуховування (Active Listening) у комерційних цілях. Тобто в режимі реального часу може чути та зберігати записи користувачів зазначених сервісів.
Після того, як це стало відомо 404 Media, Google прибрала CMG із переліку своїх партнерів, а Meta розпочала внутрішнє розслідування. До речі, Google вдалося відхилити колективний позов, у якому позивачі вимагали від технологічного гіганта виплатити по $5000 кожному користувачеві, конфіденційність якого постраждала через прослуховування.
Apple пощастило менше. На початку 2025 року стало відомо, що вона погодилася виплатити $95 мільйонів (по $20 за кожен пристрій) для врегулювання колективного позову про прослуховування користувачів за допомогою Siri. Позивачам вдалося довести, що компанія записувала розмови поряд зі смартфоном навіть тоді, коли віртуальний помічник не був активований, а розмови передавалися рекламодавцям. Водночас сама Apple продовжує заперечувати, що здійснила правопорушення.
Попри низку гучних скандалів, проблема конфіденційності не те що не наблизилася до розв’язання, а навпаки масштабувалася. Тепер не тільки смартфони чи планшети, а й інші розумні гаджети на кшталт смартгодинників чи колонок із вбудованими віртуальними асистентами можуть підслуховувати користувачів, не отримуючи від них відповідних команд. Найчастіше для цього використовується технологія Active Listening — вона збирає поведінкові фактори та голосові дані із понад 470 джерел, порівнює й аналізує їх, щоб надалі створювати рекламодавцям ідеальні інструменти для цільової реклами.
Андрій Смаль, Founder ItUa, вважає:
«Тема конфіденційності даних і можливого прослуховування через смартфони залишається надзвичайно актуальною, особливо з огляду на численні кейси, пов’язані з великими технологічними компаніями. У сучасному світі цифрових технологій захист персональних даних стає одним із викликів для бізнесу та користувачів. Основна проблема полягає у слабкому контролі над доступом до мікрофонів і даних застосунків».
Як захистити свою конфіденційність?
Технічно смартфон може прослуховувати ваші розмови за умови, що він увімкнений і ви перебуваєте поряд із ним, а точніше поряд із його мікрофоном. У такому випадку потрібно завжди сприймати мобільний пристрій як потенційну загрозу конфіденційності й поводитися так, ніби він постійно вас прослуховує. Це непросто з урахуванням того, що більшість користувачів часто тримає смартфон у руках або в кишені.
«Щоб запобігти ймовірному прослуховуванню, я рекомендую підприємствам і користувачам звертати увагу на кілька аспектів. По-перше, обмежуйте доступ застосунків до мікрофона, якщо в цьому немає потреби. По-друге, регулярно переглядайте дозволи застосунків у налаштуваннях смартфона. По-третє, використовуйте спеціалізоване програмне забезпечення для моніторингу активності програм. У перспективі розвиток більш прозорих політик із боку розробників застосунків і впровадження державних стандартів у сфері захисту даних можуть значно покращити ситуацію», — рекомендує експерт.
Нижче пропонуємо кілька практичних рішень, які допоможуть якщо не на постійній основі, то хоча б тимчасово, коли є потреба унеможливити прослуховування, забезпечити свою конфіденційність.
1. Забороніть доступ до мікрофона
В Android зайдіть у «Налаштування», виберіть «Додатки» та відключіть доступ до мікрофона для кожного встановленого застосунку. В Apple в меню «Налаштування» виберіть «Конфіденційність», потім «Мікрофон» і відключіть доступ до нього для окремих або всіх застосунків. Після цих маніпуляцій смартфон уже не буде автоматично ідентифікувати пісні, які звучать поряд, а ви не зможете користуватися голосовим пошуком і деякими іншими звичними функціями.
2. Відключіть голосових помічників
Так само в меню «Налаштування» в Android відкрийте в «Додатках» застосунок «Асистент» і переключіть його в неактивне положення. В Apple те саме потрібно зробити із Siri. Для цього перейдіть у меню «Налаштування» — «Основні» — «Обмеження».
3. Використовуйте спеціальний пристрій для блокування зв’язку
Якщо попередні рекомендації передбачали програмні налаштування, то тут ідеться про пристрої, які перешкоджають витоку будь-якої акустичної інформації з телефона, яка може передаватися різними каналами (телефонний канал, мобільний інтернет, Wi-Fi, Bluetooth). Зазвичай їх можна зустріти під такими комерційними назвами, як акустичні бокси (кейси) та екранувальні коробки.
Є і простіші реалізації такого принципу захисту — у вигляді екранувальних чохлів чи поясних сумок з екранувальними властивостями та вбудованими чохлами для смартфона.
Під час використання фізичних пристроїв телефон не потрібно залишати в іншій кімнаті чи вимикати, якщо потрібно провести конфіденційну розмову й унеможливити її прослуховування сторонніми застосунками. Сам мобільний пристрій при цьому залишається на зв’язку й онлайн. Найбільш технологічні моделі, реалізовані у вигляді скриньок і боксів, дають можливість ще й відстежувати те, що відбувається на екрані смартфона.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!