У Тіктоці новий тренд: студенти автошкіл, яким ніяк не вдається отримати талон на практичний іспит з водіння, змагаються у почутті гумору. Студенти займають чергу біля сервісних центрів із 05:00, «полюють» за талонами через чат-боти, безперервно моніторять сайт. Попри це, подекуди на омріяну перепустку доводиться чекати тижнями.
Ми спробували розібратися, як виник дефіцит талонів і чи є тут корупційний інтерес, а найголовніше: як можна цей дефіцит подолати.
Одна спроба скласти іспит — один талон. Якщо студент не склав іспит, допуск до наступного можна отримати не менше ніж за 10 днів. Є два шляхи отримати талон: у терміналі у фізичному відділенні сервісного центру МВС або на сайті ГСЦ МВС.
Автошколи попереджають: моніторити наявність талонів потрібно постійно. Раз на добу перевіривши сайт, отримати талон не вдасться. Серед порад також користуватися технікою із потужнішим процесором (якщо іншому студенту підвантажить сторінку швидше, ніж вам, то втратите свою нагоду), намалювати листок конюшини на руці тощо.
Швидкий інтернет, потужний процесор, талісман на удачу — небанальні поради, щоб дістати талон
ГСЦ МВС також створив чат-бот для відстеження талонів. Щоб автентифікуватися, студент має ввести номер телефону, обрати сервісний центр, на базі якого планує здавати іспит, та категорію транспортного засобу. Заповнивши дані, залишається чекати на сповіщення чат-бота. Ми теж зареєструвалися, щоб перевірити, як часто з’являються талони.
За період від 12 до 22 вересня у боті з’явилося 13 повідомлень про появу талонів у вибраному СЦ. Сповіщення приходили у різний час: від 01:43 до 15:45.
Однак отримати сповіщення — ще не означає взяти талон. Учасники фейсбук-групи «Права без хабарів» зауважують: сповіщення дійсно приходять, але за хвилину-дві, коли користувач заходить на сайт і намагається взяти талон, його знову немає. Ймовірно, вас випередили.
Юля, яка складала іспит у сервісному центрі Львова, каже:
«Протягом 2 днів я кожні 2 хвилини впродовж 6–7 годин оновлювала сайт. Так мені вдалося взяти талон. Тобто довелося присвятити цьому два повноцінні робочі дні. У кого такої змоги немає або просто не щастить, тим доводиться чекати і кілька тижнів».
Частина студентів, зневірившись у спробах взяти талон у своєму місті, обирають інший сервісний центр, де навантаження менше. Це додає клопотів і стресу.
Непередбачені наслідки реформи
Протягом 2023–2024 років відбувалося скорочення сервісних центрів МВС, які екзаменують студентів. Зокрема, із 10 підрозділів СЦ МВС на Львівщині, на базі яких студенти складали іспити на початку 2023 року, до вересня 2024-го залишилося тільки 5.
Інструктор з водіння Антон Дзюба погоджується:
«Серед іншого, скорочення кількості СЦ теж вплинуло на складність отримання талону, але причина не лише в цьому. Дефіцит сформований через те, що попит в десятки разів перевищує пропозицію. Одним із ключових факторів є необмежена кількість спроб і відносна дешевизна спроби (ціна талону — 420 гривень, ред.). Десь третина студентів приходить на іспит, не маючи навіть елементарних навичок».
Половина талонів, які беруть студенти, не виконують свою функцію: студент або скасовує його (беруть із запасом), або закінчує іспит на території СЦ, адже не готовий.
Ще одна причина — нестача інспекторів. Тривалість іспиту 20–30 хвилин. На одного інспектора видається 15–20 талонів на день. Сервісний центр, у якому працює 4 інструкторів, може за день прийняти 60–80 іспитів. Це за умови відсутності тривог, відключень світла тощо. Збільшення кількості екзаменаторів збільшить кількість талонів прямо пропорційно, однак під час війни дефіцит кадрів — звичне явище.
Швидкі талони для зайнятих і заброньовані для своїх: як прогалини у системі створюють простір для маніпуляцій
У МВС проблему із наявністю талонів визнають, кажуть: причина у браку екзаменаторів. Начальник ГСЦ МВС Микола Рудик у новинному сюжеті каналу «Рада» коментував:
«У Києві не вистачає восьми екзаменаторів. Хтось долучився до ЗСУ, деякі звільнилися чи переїхали».
Студенти, які намагалися взяти талон через термінал, кажуть, що на місцях з’явилися «бариги», які займають чергу для клієнтів або, маючи ідентифікаційний код, самостійно оформлюють документ.
Джерело в сервісному центрі підтвердило, що трапляються випадки, коли дотичні до системи розподілу посадовці «бронюють» талони та передають зацікавленим особам за винагороду.
Така схема — спосіб деяких службовців адаптуватися до реформи.
На жаль, у сфері державних послуг існує певна тенденція до опору цифровізації та збереження корупційних схем. Це засвідчив кейс посадовців Одеської міської ради, які штучно блокували електронну чергу до системи місцевого ЦНАПу, через що громадяни не могли користуватися послугами ЦНАПів в усі необхідні для них дати.
В Інстаграмі навіть є акаунт, на якому можна вільно придбати талон за 1000 гривень.
«При розробленні системи логіка була така, що на місцях мають бути чесні люди. Централізації там немає. Тобто, якщо в системі і відбуваються недоброчесні дії («бронювання» талонів чи щось на кшталт цього), за цим ніхто не слідкує. Аудиту не передбачено. Проблема лежить радше у політичній площині. В розрізі технологій мінімізувати корупційні ризики можна, створивши групу незалежних аудиторів. А це питання фінансування або залучення інвестицій», — каже IT-фахівець Юрій Бровко.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!