Історія про бурхливе зростання IT-компаній, схоже, залишилася в минулому. Результати, які лідери ринку демонстрували у 2020 і 2021 роках, для багатьох із них стали недосяжними.
Якщо в перший рік повномасштабного вторгнення росії tech-сегмент ще працював по інерції та завершив звітний період із відносно непоганими результатами, то наступні два роки, на думку багатьох представників галузі, стали складнішими у багатьох аспектах.
За даними НБУ, у першому кварталі 2024 року експорт IT-послуг скоротився на 5% порівняно із 2023-м, і тенденція до падіння спостерігається вже другий рік поспіль. У грошовому еквіваленті ці 5% дорівнюють $84 мільйонам.
Втім, Данило Гетманцев, який навів ці дані у своєму ТГ-каналі, наголосив, що різкого спаду немає. За його даними, у вартісних обсягах експорт IT-послуг залишається високим, а українська IT-галузь (із понад 2 тисячами компаній, 350 тисячами фахівців і 50 тисячами студентів, які вступають на IT-спеціальності щорічно) — високо конкурентоздатною на світовому ринку.
На IT усе ще припадає 11% усього експорту і 38% експорту послуг. Відповідно, він приносить більше прибутку, ніж експорт металів і машинобудування разом узяті.
Разом зі спадом долі експорту спостерігається тренд на скорочення персоналу: він стосується 7 із 10 українських ІТ-компаній. Проте великі та середні гравці ринку попри складнощі все ще зацікавлені у фахівцях рівня Middle та Senior, що підтверджує значна кількість відповідних вакансій.
Нагадаємо, що за даними дослідження IT Ukraine Association, у лютому 2024 року в Україні працювало 346 тисяч IT-фахівців, із яких станом на травень було заброньовано понад 4 тисячі осіб.
Тож чи є приводи для обережного оптимізму? Про це, а також про основні виклики та шляхи їх подолання за три роки після початку повномасштабного вторгнення ми спитали у представників ІТ-компаній: ZONE3000, Sigma Software та IT SmartFlex, дочірньої компанії Vodafone Україна.
Нагадаємо, раніше ми вже проводили подібний зріз думок серед компаній, які надають хмарні послуги.
Виклики та проблеми галузі
Сергій Скуріхін, СЕО ZONE3000, розповів нам про невизначеність у зв’язку з війною та мобілізацією, але наголосив на тому, що на український сегмент галузі також впливає на загальний стан світової економіки:
«Компанії «сидять на грошах», але бояться їх витрачати в очікуванні якоїсь кризи. Має значення зниження вартості розробників у світі після значних скорочень у великих технологічних гравців. Спостерігаємо також невпевненість клієнтів у контрактах з українськими компаніями, які можуть втратити частину співробітників через війну та мобілізацію або підвищити ціни через міграцію ресурсів до Європи».
IT SmartFlex також зіткнулася з викликами, пов’язаними з умовами воєнного стану та загальною невизначеністю, що ускладнило довгострокове й середньострокове планування.
Микола Тракнов, директор IT SmartFlex, зазначив:
«Ми також відчуваємо дефіцит кваліфікованих кадрів у країні, що пов’язано як із трудовою міграцією, так і з психологічним виснаженням людей. На нас також впливають труднощі з енергопостачанням, які зумовлюють потребу в адаптації операційних процесів. Щодо податкових і кадрових питань, то існують моменти, які потребують більшої чіткості та прогнозованості, зокрема в контексті регулювання Дія.City (IT SmartFlex є резидентом Дія.City із 28 квітня 2023 року) та системи бронювання співробітників. Тут ми сподіваємося на конструктивний діалог із державою для пошуку рішень, які сприятимуть розвитку бізнесу та підтримці економіки загалом. Адже підтримка українського підприємництва, безпека ведення бізнесу та чесні відносини між державою і бізнесом — важливі пункти представленого нещодавно Плану стійкості України».
У Sigma Software вважають, що війна стала основним викликом для всієї країни й IT-галузі зокрема.
«Одночасно зі щоденною роботою над бізнес-завданнями клієнтів ми боремося за майбутнє всієї країни. Другий виклик — зберегти та примножити клієнтів. Це справді непросто в часи рецесії, а також з огляду на те, що частина клієнтів побоюється наймати команди в Україні. Проте ми не лише зберегли більшість клієнтів, а й навіть протягом останнього року отримали 68 нових. Третій — це необхідність збереження й підсилення команди. Швидка глобалізація приховує як можливості, так і складнощі, вимагаючи швидкої трансформації компанії», — переконані у Sigma Software.
Адаптація до нових реалій
Як жартує Сергій Скуріхін, після багатогодинного антикризового мітингу з топменеджерами компанії було ухвалено доленосне рішення додати до назв усіх сервісів AI Powered, щоб не відставати від конкурентів :). Звісно, йдеться про те, що вони активно розвивають AI-напрям.
Вони продовжують шукати нових клієнтів і цікаві проєкти. Переконують потенційних клієнтів у надійності компанії та пояснюють вигідність пошуку ресурсів саме в Україні, саме під час великої війни.
Пропонують цінові ініціативи для нових клієнтів у вигляді risk free тріалів із відтермінуванням оплати та намагаються утримувати ціни й маржу, щоб не вбити власний ринок.
Ось як цей шлях описали в Sigma Software:
«Бізнес у складні часи схожий на бізнес у звичайні часи, просто вимагає більше витримки й більше спілкування з людьми. Нам допомагає те, що ми завжди намагаємося вирішувати бізнес-завдання клієнта, бути справжніми партнерами. Також наявність BCP (Business Contingency Plan) і неймовірна залученість усієї команди. Пізніше — децентралізованість нашої компанії, різноманіття бізнес-доменів, з якими ми працюємо, а також наша екосистема. Ми працюємо не лише як сервісна компанія, але й розвиваємо продукти. У групі компаній є Ideasoft, що має сильну експертизу у web 3.0 і blockchain. Ми масштабуємо стартапи із Sigma Software Labs, розвиваємо освіту із Sigma Software University. Також активно працюємо над підсиленням позицій і репутації всього українського IT-сервісу».
Микола Тракнов наголошує на важливості зміцнення зв’язків із надійними постачальниками:
«З огляду на безпекові питання та завдання забезпечити стабільність роботи бізнесів в умовах повномасштабної війни, українські компанії усвідомлюють важливість побудови надійних, системних, безпечних цифрових рішень і продуктів. У фокусі сьогодні — високий рівень професіоналізму та надійність постачальника. Оскільки нашим основним клієнтом є Vodafone, який забезпечує критичну інфраструктуру країни, запит на розроблення таких рішень залишається на високому рівні. Крім того, надзвичайно швидко розвиваються нові технології. Це дає нам змогу експериментувати й впроваджувати рішення у сфері штучного інтелекту, інтернету речей, великих даних тощо».
Чи може допомогти регулювання на державному рівні?
«Ми завжди в діалозі з державою і вдячні за те, що він ведеться. Держава усвідомлює, що для збереження й підсилення IT-індустрії необхідні прозорі процедури бронювання та забезпечення стабільного податкового режиму. Зі свого боку ми забезпечуємо постійне представництво України на міжнародній арені й представляємо Україну як стратегічний IT Hub для всього цивілізованого світу», — розповідають у Sigma Software.
На думку Миколи Тракнова, середовище, у якому можливий розвиток бізнесу та залучення інвестицій, має відповідати кільком критеріям:
«Це послідовність у критичних питаннях, чіткість у полі законотворчості та імплементації законів. Звісно, в умовах воєнного часу неможливо все передбачити, прорахувати та повідомити наперед. Зрозумілість і системність питань мобілізації й оподаткування однозначно допоможуть будувати ефективну роботу ІТ-бізнесу в межах режиму Дія.City, і, як наслідок, забезпечити економічний розвиток країни».
Сергій Скуріхін вважає, що краще, що може зробити держава, — це захистити країну, її населення і території. Бізнес зможе сам розібратися зі своїми викликами.
Майбутнє та перспективи галузі
Прогнозувати розвиток галузі під час війни — не найбільш вдячна справа. Тим більше, що ІТ-сектор постійно перебуває у зоні турбулентності. Це помітно по зміні кількості вакансій, частки експорту і загальних доходах лідерів ринку за результатами року. Проте зберігається місце для обережного оптимізму.
Микола Тракнов вважає, що на розвиток галузі впливатиме низка факторів:
«Це сповільнення економічного розвитку основних країн-замовників ІТ-рішень і послуг, а також посилення конкуренції з боку країн Азії, зокрема Індії. Крім того, в Україні ІТ-компанії стикатимуться із недостатністю персоналу, зростанням витрат через девальвацію валюти. Водночас реалії та умови сприяють зростанню кількості та якості рішень у напрямі Miltech, розширенню застосування ШІ, впровадженню нових ініціатив із застосуванням сучасних трендів диджиталізації: ШІ, віртуальні/доповнені реальності, data science тощо. Це зумовить вихід власних цифрових продуктів на український ринок, а також більш активне дослідження закордонних ринків. Крім того, важливим для розвитку IT-компаній у найближчі роки буде побудова стратегії для участі у відновленні країни».
Сергій Скуріхін підтверджує:
«Буде важко. Буде ризиковано. Залежно від стану справ на фронті будемо регулювати напрями зусиль на розвиток, утримання позицій або збереження стабільності функціонування бізнесу».
І завершимо нашу статтю обнадійливим коментарем від Sigma Software:
«Віримо у поступове помірне зростання галузі та працюємо на перемогу».
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!