Цікавість до Agent AI стрімко зростає: авторитетні ресурси назвали його провідним технологічним трендом поточного року, а в MarketsandMarkets спрогнозували зростання ринку агентського ШІ $1,811 трильйона впродовж 2025-2030 років. Це зумовлено насамперед збільшенням попиту на інтелектуальну автоматизацію та покращений клієнтський досвід.
Чому кажуть, що технологічні компанії буквально одержимі агентським ШІ? Все просто: він просто виконує за людину її роботу. Але на відміну від вже звичних чат-ботів, яким є ChatGPT, роблять це на більш просунутому рівні. Це через це CEO OpenAI Сем Альтман назвав агентів наступним гігантським проривом, а Salesforce Inc. підписала угоду про встановлення ШІ-агентів у понад 200 клієнтських компаніях. Щось подібне ми вже спостерігали наприкінці 2022-го, коли у вільному доступі з’явився той самий ChatGPT.
У чому сутність Agent AI, чим агенти ШІ відрізняються від ШІ-асистентів (на прикладі того ж ChatGPT), а також хто і як вже може застосовувати цю технологію — наш матеріал.
Що таке ШІ-агент
Агенти ШІ (Agent AI) — різновид штучного інтелекту, повністю автономні інтелектуальні системи, які здатні без втручання людини виконувати послідовність завдань.
Агенти спрощують та автоматизують складні завдання та такі, що потребують великої кількості кроків. На кожному з них вони можуть шукати потрібну інформацію у зовнішніх джерелах, збирати й аналізувати дані, відправляти їх іншим користувачам чи агентам, ухвалювати рішення — все, що потрібно для досягнення цілі, яку поставив користувач.
Головною особливістю ШІ-агентів є здатність запам'ятовувати контекст і динамічно змінюватися, адаптуючись до мінливих обставин. Вони використовують одну або кілька моделей ШІ для виконання завдань, самостійно вирішуючи, коли необхідно звернутися до внутрішніх або зовнішніх систем.
Важливим аспектом є здатність агентів виявляти помилки, виправляти їх та навчатися за допомогою багатоетапних планів і внутрішніх перевірок. Усе це забезпечує високий рівень автономності, дозволяє приймати рішення та діяти з мінімальним втручанням людини. Фактично, ШІ-агенти можуть самостійно планувати, виконувати та коригувати свої дії, що робить їх незамінними помічниками у складних та багатоетапних процесах. І це відкриває нові перспективи для їхнього використання.
Микита Мельник, AI Business solutions, Trainings & Consulting:
«Перш за все агентів простіше розробляти ніж аналогічні рішення без ШІ, і їх значно легше використовувати в порівнянні зі звичайними чатоподібними рішеннями. Ви можете навіть не усвідомлювати, що працює агент. Агентом можна поділитись, обмежити в рівнях доступу, майже не виникає проблеми з обмеженням памʼяті. Мережа агентів може в декілька кліків виконати задачі, на які ціла команда витрачала декілька днів».
Як це працює?
Агент ШІ отримує від вас завдання (ціль) та інформацію про доступні ресурси. Далі він самостійно аналізує ситуацію, збирає необхідні дані з різних джерел (текст, зображення, відео, аудіо), приймає рішення та виконує необхідні дії. При цьому агент постійно навчається та адаптується до конкретних потреб, щоб з часом працювати ще краще.
Основні компоненти агентів ШІ включають:
- агентно-орієнтовані інтерфейси (протоколи та API для підключення до користувачів, баз даних, датчиків);
- модуль пам'яті (короткочасна та довготривала пам'ять для контексту та знань);
- модуль профілю (визначення ролі, цілей та поведінкових моделей агента);
- модуль планування (використання LLM або SLM для складання планів);
- модуль дій (API та системні інтеграції для виконання завдань).
Олександр Краковецький, CEO DevRain, CTO DonorUA, PhD:
«Агент комбінує можливості штучного інтелекту, наприклад, великих мовних моделей, з автоматизацією. Зазвичай є низка автономних сервісів або простих агентів, які виконують те чи інше завдання, і є агент-оркестратор, який вирішує, які агенти та в якій послідовності викликати. Агенти можуть базуватися на комбінації різних підходів, наприклад, ланцюжку міркування (Chain of Thought), ланцюжку запитів (prompt chaining), ReAct — міркування (reasoning) і дія (acting), самоузгодженості (self-consistensy) тощо».
Переваги та недоліки ШІ-агентів
ШІ-агенти мають ряд сильних сторін, які роблять їх надзвичайно цінними в сучасному світі. Вони повністю автономні, тобто можуть працювати без постійної участі людини, що значно спрощує робочі процеси. Крім того, вони вміють одночасно виконувати низку завдань, що значно підвищує та ефективність роботи. Це робить їх ідеальними для застосування маркетингу, фінансах, логістиці, на виробництві, в індустрії розваг та в секторі охорони здоров’я. На думку експертів, агенти ШІ мають величезний потенціал змінити наше життя на краще. Адже у майбутньому вони стануть ще більш інтелектуальними та автономними, допомагаючи вирішувати людству завдання різної складності.
«Всі передумови для цього вже існують, — розповідає Микита Мельник. — Ми просто не встигаємо розкрити потенціал ШІ, зокрема через те, як влаштовані процеси всередині великих організацій. В найближчому майбутньому ви будете дзвонити агентам, агенти будуть відповідати на дзвінки за вас, вони будуть працювати з вашим календарем, імейлами, робити якісний пошук в інтернеті, створювати програмні продукти, робити дослідження, моніторинг, обслуговувати в кафе, магазинах, будуть працювати з фінансовими і юридичними документами, допомагати або навіть підміняти лікарів і вчителів. Будуть працювати з вашими пристроями безпеки, смартвагами, годинниками, автомобілям — будь-чим. Це суттєво змінить досвід користувача і працівника. Звучить дуже футуристично, але це вже дуже і дуже близько, концептуальні рішення вже існують, але масове впровадження відбувається дещо повільніше».
Хоча агентський ШІ вражає можливостями автоматизації та оптимізації складних завдань, важливо враховувати потенційні ризики. Один з них — висока ціна помилки. У складних, багатоетапних процесах, де кожен крок має значення, навіть невелика помилка ШІ-агента може призвести до прикрих наслідків. Якщо людина може відносно швидко виявити та виправити помилку, ШІ-агент, особливо що працює в автономному режимі, продовжить виконувати завдання, поглиблюючи похибку. А це може призвести до каскадних помилок, які важко виправити, особливо в критично важливих сферах на кшталт фінансів або медицини. Вихід з цієї ситуації є, проте це не єдина перепона до масового впровадження технології.
«Велика ціна помилки вирішується кроком валідації результатів і точковими виправленнями, або людиною, або агентом-оркестратором, — додає Микита Мельник. — А головна проблема агентів — це наша неготовність. Ми ще не розкрили весь потенціал звичайних ШІ-чатів, недоусвідомили весь потенціал агентів, а вони вже змінюють нашу буденність».
Чим агенти відрізняються від асистентів?
Традиційний асистент, зазвичай побудований на базі ChatGPT, є доволі примітивним співрозмовником, адже за одну ітерацію за великим рахунком виконує одну дію навіть попри те, що ці вказівки супроводжуються детальними інструкціями. На відміну від асистента, агент спроможний повністю автономно виконувати ланцюжки послідовних дій, взаємодіяти з іншими агентами та навіть людьми.
Простий приклад: ви голодні та хочете це якось виправити. ChatGPT запропонує вам перелік страв з того, що є в холодильнику, знайде конкретний рецепт або ресторани поблизу, які відповідають вашим смаковим вподобанням. ШІ-агент зможе проаналізувати, яких продуктів не вистачає в холодильнику, щоб приготувати бажані страви, самостійно замовить їх доставку або забронює столик у ресторані поблизу так само, відповідно до ваших вподобань.
В умовах офісу асистент може виконувати частину функцій помічника керівника невеликого відділу бухгалтерії, а ось агент цілком здатний замінити майже весь відділ за виключенням головного бухгалтера та розробника. Він зможе консолідувати всю інформацію по транзакціях та формувати будь-які звітності включно з податковими. Так само цей приклад можна екстраполювати на інші підрозділи компанії: HR, маркетинговий, підтримки та обслуговування клієнтів.
«Асистенти є реалізацією підходу AI-Assisted у той час, як агенти є початковим етапом розвитку підходу AI-first. — додає Олександр Краковецький. — У центрі першого підходу — людина, у центрі другого — штучний інтелект. Таким чином, головна відмінність асистента та агента в тому, хто займає ключову роль у прийнятті рішення».
Що зараз відбувається на ринку ШІ-агентів
Як і у випадку з ChatGPT, компанія OpenAI стала першою, хто зробив агентів ШІ доступними широкій аудиторії. В січні 2025 року вона представила агента Operator, який використовує свій власний браузер під час обробки клієнтських запитів. Operator може спланувати меню та замовити продукти, забронювати все необхідне для подорожі — в цілому виконувати будь-які онлайн-послідовності завдань абсолютно автономно. А вже в лютому з’явився другий агент від OpenAI, Deep Research. Обидва продукти доступні лише окремим користувачам платних версій ChatGPT.
Крім OpenAI свої платформи для агентів або подібні рішення вже запустили Google, Anthropic та Salesforce Inc. Наприклад, Google за пару кроків до анонсу ШІ-агента «для повсякденного життя» Project Astra. Це мультимодальна система, яка в режимі реального часу «бачить» навколишній простір, розпізнає обʼєкти та допомагає користувачеві з різними завданнями. Приклад застосування агентів всередині компанії демонструє Nsure, провідний постачальник страхових послуг онлайн. Він впровадив агента «Дружній Джонні» (так звуть віцепрезидента компанії) для спілкування з клієнтами електронною поштою, телефоном та в онлайн-чаті. Агент відповідає на питання, інформує про ціни, підбирає релевантні продукти конкретній людині та вирішує інші завдання, обробляючи вже понад 60% звернень.
Микита Мельник:
«Агенти активно впроваджуються у внутрішні процеси компаній, популярними напрямками є підтримка, HR, рекрутинг, коли агенти сприяють спрощенню отриманню інформації, пришвидшують оцінку резюме, розвантажують спеціалістів різних напрямків. Є й інші напрямки. В той самий час агенти як B2C рішення поки що менш розповсюджені, але це тимчасово».
Чи під загрозою робочі місця?
На перший погляд здається, що так. Адже ШІ-агенти дійсно можуть автоматизувати велику кількість поточних робочих завдань. Проте не все так погано. COO компанії Nsure Войтек Гудашевськи впевнений, що з агентами ШІ середньостатистична компанія дійсно може використовувати лише 20% робочої сили, проте їй вигідніше делегувати їм лише частину рутинних завдань, а людський ресурс спрямувати на складніші та творчі завдання. А співзасновник Anthropic, компанії-розробника Claude, зазначає, що поява ШІ агентів може сприяти підвищенню зарплатні фахівців з тими навичками, які штучний інтелект не в змозі відтворити.
Олександр Краковецький вважає, що «впровадження інструментів штучного інтелекту вже має вплив на ринок праці, зокрема, на фахівців початкового рівня. Кількість пропозицій для них вже зменшується. З часом кількість пропозицій для фахівців середнього та високого рівня теж зменшиться. Це неминучий тренд. Однак зменшення кількості вакансій для певних категорій фахівців не означає загального скорочення робочих місць. Скоріше, це свідчить про зміну характеру попиту на навички. Рутинні завдання автоматизуються, і ринок потребує спеціалістів, які можуть ефективно працювати з інструментами штучного інтелекту, інтегрувати їх у робочі процеси та створювати нові продукти на їх основі».
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!