Це не ви — це ринок. Чи то у прагненні простоти організаційних структур, чи то через узагальнений рекрутинг, чи то через те, що абревіатура SMM звучить (ново?)модно, українська комунікаційна ніша взяла за звичку називати все хоча б трохи дотичне до публічних цифрових платформ, тобто майже весь MarCom, SMM-ництвом. Однак через таке узагальнення тепер губляться всі — і працедавці, і самі спеціалісти.
До стрімко змінюваного світу українці, як і більшість неангломовних націй, адаптуються через запозичення термінів. І якщо використання одних залишається цілковито виправданим, то інші зовсім втрачають суть і стають багатозначними. Для динамічності мови, звісно, важливими є обидва способи, однак ми говоримо про світ маркетингу, а він точний, хоча і творчий.
Якщо я вам скажу, що SMM не існує*?
*принаймні у його традиційному Social Media Marketing-значенні, а це така широко вживана абревіатура!
З досвіду понад 8 років у публічних комунікаціях спостерігаю, як термін від дуже нішевого у значенні куратор соціальних мереж став загальним на рівні маркетолога як посади.
Чому? Бо так легше, бо всі так кажуть, бо не вдумалися (виберіть свій варіант), а ще бо самі спеціаліст(к)и обирають не навчати ринок, а прогнутися і підписують себе SMM-никами. Достатньо на порталі вакансій ввести цю святу абревіатуру, посадові описи більше схожі на швейцарські ножі.
SMM-ників за посадою можна зустріти у:
- веденні сторінок у соціальних мережах. Принаймні розумію;
- креативному письмі та графічному дизайні. Якщо із залученням ШІ-інструментів, як-от Apple Intelligence і Grammarly, Canva й Edits, то ще може бути;
- відповідях у вхідній скриньці та коментарях. Чекайте, це вже клієнтська підтримка;
- відеопродакшні. За винятком коли це User Generated Content, тобто і часто вдавано трушний вміст, відзнятий і поширений з особистого мобільного пристрою, але ж часто очікують роботи з технікою;
- модеруванні трансляцій. Із аргументом «ну це ж просто [назва платформи] Live», а це вже івентне, зовсім інше.
По факту, це різні фахові вміння. Безумовно, багато спеціаліст(ів/ок) їх поєднують, відштовхуючись від двох полярних питань: що потрібно компанії (ті, хто виріс разом із брендом, часто у стартапах або установах з обмеженим бюджетом і розвиненим продуктом/послугою замість бренду) і вмінь (що тягне пристрій, що є в досвіді, що цікаво).
Все й одразу вміти не вийде, звісно, якщо цікавить якість. У власному і професійному житті я досить принциповий і або заглиблююся в щось, або прямо кажу (собі зокрема) — я цього не вмію. Так мислить мало хто, однак навіть із таким підходом потрібно розуміти все, хоча б поверхнево. Це убезпечить від помилок і невиправданих очікувань.
Саме тому як будуючи власні команди, так і консультуючи бізнеси, я завжди ставлю запитання, щойно доходимо до комунікацій: то кого ви шукаєте?
Цифрові комунікації як цілісний напрям
Соцмережного маркетингу не існує, оскільки цифрові комунікації не обмежуються соцмережами (інструмент), а маркетинг (функція) не обмежується цифровим виміром.
Існує ширший, диджитал-маркетинг, адже за чверть ХXI століття цифровий вимір став повсюдним і незамінним, а ще дуже взаємоповʼязаним. Потужності мобільних пристроїв дають можливість робити все на льоту, а просування лише в одному каналі комунікації, за винятком нішевих випадків, є неефективним.
Цифрові комунікації — це комплексне координування, а не просто розміщення публікацій. Це синхронна і послідовна бренд-комунікація у візуалах, тоні й форматах подання інформації.
На практиці основними платформами, крім соціальних мереж, зазвичай є:
- вебсайти — окремі розділи, як-от блогу, новин, стрічок-бігунців;
- Email Marketing — розсилки, дайджести й інші види листування;
- месенджери — спільноти (групи), канали. Не Telegram єдиним!
З кінця 2023 року канали стали доступними на платформах Meta — Facebook (Messenger), Instagram і WhatsApp — із відповідним адаптованим і широким функціоналом.
- медіаплатформи — YouTube та цілий край подкастів. Хоча якщо останні — це точно окрема категорія, то відеохостинги можна вважати частиною соціальних мереж.
Соцмережі — це дуже розтяжне поняття. Для різних аудиторій, регіонів, користувачів і, відповідно, бренд-присутності вони можуть виконувати різні функції.
Соцмережі як інструменти для різних бізнес-цілей
Щоб не бути голослівним, наведу приклади з проєктів у власному портфоліо. Вистачить навіть двох соцмереж — Facebook та Instagram:
- новинне інформування та «хуки» для трафіку на сайт — ProIT;
- офіційна комунікація організації та її мемберів — Асоціація IT Ukraine;
- публічна звітність — NMUN Club of Kyiv-Mohyla Academy;
- медіаприсутність — ліцей «Інтелект» міста Києва (альбоми), Перший добровольчий мобільний шпиталь (Reels і Stories) і Mr.Sanders (змішаний формат);
- анонси подій (ArtLovers) і кастингів (Leo de Casting);
- мудборди — World of Arneleon.
Можливим варіаціям і поєднанням немає меж. Подумайте лише, наскільки різниться вміст (тут уже наочні приклади) в:
- Facebook — між групою вашого будинку й оголошеннями на Marketplace;
- Instagram — між сторінкою серіалу та мережі кавʼярень;
- LinkedIn — на профілях виконавчої директорки та бізнес-менторки;
- Х — в акаунтах транспорту і ЗМІ;
- YouTube — між каналами tech-компанії та співачки-мільйонниці.
Соціальні мережі — це дуже широкий спектр на всіх рівнях — від особистих сторінок до каталогів міжнародних брендів.
Так само різниться і просування — від органічних шляхів до платного таргетування. Можна завіруситися в китайському TikTok, а можна вкласти забагато ресурсу в одну платформу і загубитися в Search Engine Optimisation (для видавання в Google, наприклад).
То хто вам потрібен? Розбираємо основні ролі
- Chief Marketing Officer/Marketing Director — перш за все це керівничо-адміністративна посада рівня кінцевих рішень.
- Marketing Analyst/Strategist — оцінювання і звітність щодо показників ефективності маркетингу, зокрема комунікацій, адаптування підходу до виконання бізнес-стратегії компанії.
- Digital Communications Head/Coordinator — операційна роль.
- Public Relations Manager — прямі відносини з медіа, лідерами думок (не плутати з influence-маркетингом, про нього іншим разом).
- Content Manager — організаційна роль, робота зі вмістом із єдиного джерела та/або ведення (наповнення готовим вмістом) платформ, що може бути звужене до Social Media/Web Manager.
- (Copy)writer і (Graphic) Designer — автори текстів і візуалів у бренд-стилі та під ключ або ж обʼєднана роль у Content Creator (не плутати з User Generated Content, із яким працюють менеджери платформ і блогери вузького спрямування).
- Video Producer/Editor. Медіапродакшн — це дещо інший вимір, але він має субнапрям соцмережного/вебвмісту.
Координувати цифрові комунікації або якщо вужче соцмережі (тоді це називають Social Media Communications) можливо, залежно від стратегії та особливостей бренд-позиціювання, або навіть потрібно. Знову-таки це послідовність іміджу, меседжу, чіткість цілей і запитів.
Водночас виконавчі ролі, якщо це не проєкт на етапі зародження (і те краще закладати), варто розділяти. Краще взяти кількох людей, можливо, на часткове навантаження, і вибудувати ланцюжки роботи, ніж очікувати всього від однієї людини.
Редакція не несе відповідальності за інформацію, викладену у блогах. Це особиста думка автора.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!