ProIT: медіа для профі в IT
7 хв

Право на відключення: як зберегти вільний час для працівників цифрової епохи

author avatar Надія Баловсяк

Усе більше країн світу намагаються захистити людей від керівників, які турбують їх у неробочий час. ProIT розповідає, які закони ухвалюють для такого захисту і чи існують такі вимоги в українських ІТ-компаніях.

Повідомлення в робочі чати після опівночі та вимоги відповісти на електронного листа під час відпустки — з такими особливостями роботи в цифрову епоху always online якщо не зустрічались особисто, то чули про них багато людей.

Вимоги бути постійно онлайн в епоху постійного онлайну — річ не нова. Керівники та менеджери інколи зловживають нею, часто без нагальної потреби.

Як постійний онлайн впливає на людей

Популярність віддаленої роботи, помножена на цифрові інструменти для комунікації, завдяки яким до будь-якої людини можна отримати доступ через дзвінки, месенджери чи електронну пошту, стали серйозними проблемами сучасного світу.

Очікування того, що працівники будуть доступні майже в будь-який час для спілкування онлайн або мобільним зв’язком, є потенційно небезпечними для здоров’я.

До прикладу, згідно з нещодавнім звітом RingCentral, 23% британських працівників відчувають занепокоєння, коли отримують сповіщення в позаробочий час. Серед молодших працівників цей показник зростає до 27%, водночас багато хто відчуває тиск від необхідності відповідати на такі сповіщення.

Ще одне дослідження, яке провів Університет Південної Австралії, продемонструвало, що така доступність негативно впливає на фізичне і психологічне здоров’я.

Дослідники опитали понад 2 тисячі викладачів і працівників у 40 австралійських університетах щодо їхнього досвіду спілкування в позаурочний час. Вони виявили, що 26% респондентів відповідали на повідомлення від керівників, пов’язані з роботою, у вільний час. 57% писали про роботу іншим колегам увечері, 50% отримували дзвінки й електронні листи від колег у вихідні. Водночас 36% опитаних назвали робочою нормою негайно реагувати на цифрові комунікації.

Ця розпорошена цифрова комунікація стала особливо актуальною під час пандемії. Аналіз електронної пошти та зустрічей 3,1 мільйона людей у 16 містах світу, проведений Гарвардським університетом, показав, що середня тривалість робочого дня зросла на 8,2% або на 48,5 хвилин за перші тижні пандемії. У продовженні цього дослідження було зафіксовано, що вдома люди відправляли на 8,3% більше електронних листів у неробочий час.

Згідно з даними компанії з підтримки бізнесу NordVPN Teams, середній час, який віддалений співробітник у Великобританії, Австрії, Канаді та США проводив за своїм комп’ютером, збільшився більш ніж на 2 години на день після пандемії коронавірусу. Опитування Eurofound показало, що 27% респондентів, які працюють віддалено, витрачають на роботу вільний час.

Право на дисконект — це право не працювати у вільний час

Останніми роками світ намагається боротися із цими вимогами постійно бути на зв’язку. Рух за права працівників мати вільний час отримав назву «права на дисконект» (права на відключення).

Перші кроки в реалізації цього права почалися майже 10 років тому у Франції. Останнім часом у різних країнах заборону на робочу комунікацію в неробочий час намагаються зафіксувати в законах.

Потреба в реалізації права на відключення стала наслідком поширення віддаленої роботи та популярності цифрових комунікацій. Попри зручність такого режиму роботи, можливість зв’язатися з людиною в будь-який час не просто знищує саму ідею life-work-балансу. Це повністю стирає межі між роботою й особистим життям і, як наслідок, призводить до збільшення стресу.

Право на відключення можна порівняти із правом працівника не працювати в неробочий час і не відповідати на сповіщення, пов’язані з роботою, такі як електронна пошта чи інші повідомлення.

Віддалена зайнятість знищує межі між приватним життям і роботою. Якщо роботодавець не поважає право людини на відключення, тобто на невиконання робочих завдань у неробочий час, це не лише поглиблює проблему, а й формує відчуття, що людина весь час на роботі.

Практики дистанційної зайнятості давно існували в різних формах. Проте через їх швидке поширення у всьому світі зросла потреба в конкретних рішеннях, спрямованих на захист прав працівників.

Законодавчий бік права на відключення

Франція була однією з перших країн, яка ухвалила закон про право на відключення. У 2016 році було ухвалено закон, який зобов’язує компанії з-понад 50 співробітниками встановлювати години, коли вони не мають надсилати або перевіряти робочу електронну пошту. Закон заохочує підприємства визначати періоди, коли пристрої можна вимикати, даючи можливість працівникам не працювати поза межами звичайного робочого часу.

Цей закон отримав назву закон Ель-Хомрі. У ньому поруч із положеннями про цифрову комунікацію є багато інших важливих вимог, серед яких — регламентування оплати понаднормової праці та вихідних виплат. Проте саме в цьому законі вперше в Європі було зафіксоване право працівника на відключення — регулювання використання цифрових інструментів під час відпочинку.

У Португалії роботодавців можуть оштрафувати за спілкування зі співробітниками в неробочий час. Цей захід є частиною зусиль із захисту особистого часу працівників і запобігання неоплачуваній понаднормовій роботі.

Наприклад, якщо буде виявлено, що роботодавець порушує ці правила, до нього можуть застосувати покарання, які можуть варіюватися від адміністративних штрафів до судових позовів.

Хоча в Німеччині немає спеціальних законів про право на відключення, багато компаній самі запровадили політику обмеження цифрового спілкування в неробочий час.

Наприклад, Volkswagen припиняє надсилати електронні листи на мобільні телефони співробітників із 18:00 до 07:00. У 2013 році Міністерство зайнятості Німеччини ініціювало заборону своїм менеджерам контактувати з персоналом у неробочий час, щоб захистити психічне здоров’я працівників.

На початку 2024 року в Каліфорнії було зареєстровано законопроєкт, у якому зафіксували право на відключення. Він передбачає деякі винятки, проте вимагає, щоб усі випадки позаурочної зайнятості були регламентовані.

Законопроєкт стосувався і державних службовців, і працівників приватних компаній. Цікаво, що його подали законодавці штату, в якому розташована так звана Мекка ІТ-стартапів — Кремнієва долина.

З лютого 2024 року відповідно до ухваленого в Австралії закону працівники можуть ігнорувати службові повідомлення, надіслані в позаробочий час. Роботодавцям, які порушуватимуть правило на відключення і турбуватимуть працівників, можуть загрожувати штрафи.

В Ірландії право на відключення було зафіксоване в законі, який набув чинності 1 квітня 2021 року. У цьому контексті компанії зобов’язані дотримуватися таких принципів:

1. Працівник має право не продовжувати роботу в позаробочий час.

2. Працівника, який відмовляється працювати поза нормальним робочим часом, не мають карати.

3. Потрібно поважати право працівників на відключення.

З лютого 2022 року в Бельгії ввели так зване право на відключення. Воно передбачає заборону керівникам державних служб контактувати зі співробітниками, коли вони не на роботі, за винятком екстрених або інших виняткових обставин. Натомість державні службовці мають законне право ігнорувати дзвінки від своїх роботодавців у неробочий час.

Повага до часу одне одного та захист від когнітивного перевантаження

ProIT звернувся до українських ІТ-компаній із проханням розповісти про те, як у них реалізовано право на відключення і чи зафіксовані його елементи в корпоративних правилах.

В Intellias нам розповіли, що в компанії немає заборон на робочу комунікацію в неробочий час, але вони культивують внутрішній етикет і повагу до часу один одного.

Загалом на рівні компанії діє підхід you manage your time, який дає можливість співробітникам керувати власним робочим часом. Гнучкий графік дає змогу планувати свій день з урахуванням робочих та особистих завдань. Бути гнучкими важливо особливо, якщо йдеться про команди, які працюють із колегами чи клієнтами в різних часових поясах.

Також в Intellias діє ініціатива Communication Code, метою якої є покращення комунікації всередині компанії для досягнення найкращих результатів роботи. У межах ініціативи тестують ідею розроблення командних правил. Суть полягає в тому, що команди мають змогу напрацювати внутрішні правила, які можуть регулювати для них питання внутрішньої комунікації.

На запитання про існування політик щодо комунікації в неробочий час, в Intellias зазначили:

«Ініціатива Communication Code і підхід you manage your time є частинами корпоративної культури та розповсюджуються на всіх співробітників Intellias. Вони зафіксовані у відповідних політиках, але не передбачають покарань за порушення. Компанія розраховує на розуміння та повагу колег до робочого часу один одного й загальних правил комфортної співпраці. Щоб розділити робоче й особисте цифрове середовище, фахівців Intellias забезпечують робочою технікою й усіма необхідними інструментами та сервісами для виконання завдань і ведення комунікації. Також як альтернативу стандартному корпоративному обладнанню кожен співробітник можуть використовувати власні пристрої для виконання робочих завдань. За таке використання вони отримують щомісячну компенсацію. Також із міркувань безпеки та розмежування персонального й робочого середовищ уся комунікація Intellias ведеться з корпоративних профілів, які охоплюють робочу пошту, месенджери тощо».

Олена Лебедєва, People Lead Ukraine, SoftServe також розповіла ProIT, як у компанії вирішують проблему права на відключення:

«Когнітивне перевантаження можна назвати одним із викликів сучасного світу, адже люди щодня мають справу зі значною кількістю інформації. Проте ми сприймаємо її у різних контекстах. У Європі середовище відрізняється від України, де робоче навантаження та інформаційний тиск доповнюються факторами війни. Більш того, у сучасних реаліях українці змушені жити за кількома графіками одночасно: робочий, особистий, а ще — відключень електроенергії, повітряних тривог і моніторинг новин про стан війни. Це створює додаткове навантаження, яке впливає не лише на психологічний стан, а й на можливість ефективно планувати робочий день.
Саме тому важливо забезпечувати співробітникам гнучкість і можливість самостійно регулювати межі між робочим та особистим життям. У SoftServe це втілено через гібридний графік роботи. Фахівці можуть домовлятися з менеджерами про свій графік і формат — із дому чи в офісі. Це дає можливість зберігати продуктивність навіть у складних умовах, коли зовнішні обставини впливають на розпорядок дня. Зараз 75% українських фахівців компанії працюють віддалено, решта вибирають офіс.
Ми заохочуємо поважати час своїх колег, проте формально не обмежуємо комунікацію між ними після завершення робочого дня. Є винятки, коли клієнтові важливо мати технічну підтримку у його часовому поясі, але це специфічні позиції зі зміщеним графіком і їх закривають за бажанням співробітника.
За нашими стандартами, ми обмінюємося інформацією через корпоративні інструменти, наприклад, Microsoft Teams. У ньому, зокрема, є можливість надсилати відкладені повідомлення, налаштовувати час, у межах якого приходитиме сповіщення від колег. Окрім того, для роботи ми надаємо корпоративні ноутбуки. За бажанням фахівець може встановити корпоративні застосунки на телефон.
Ключ до балансу робочого часу й особистого життя полягає у внутрішніх домовленостях команди, як організувати роботу та комунікацію так, щоб досягти максимальної ефективності, задоволеності клієнта й водночас дбайливо ставитися до власного навантаження, мати час на відпочинок».

Як компаніям захистити своїх співробітників

Захист права на відключення від роботи поза робочими годинами стає все актуальнішим у сучасному цифровому світі. Регламентування цього питання може навіть стати конкурентною перевагою для компанії, зацікавленої в найманні найкращих працівників.

Тому забезпечення права на відключення — це те, на що сьогодні потрібно зважати сучасним бізнесам. Компаніям варто звернути увагу на формування чітких політик щодо спілкування поза робочими годинами. Це може передбачати визначення періодів, коли спілкування заборонено, використання технологічних рішень для блокування робочих електронних листів чи повідомлень поза робочими годинами. Не менш важливим буде навчання менеджерів ефективної комунікації, яка призведе до відсутності потреби турбувати працівників у вільний час.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.