Що таке NFT? Дізнайтеся все про НФТ та їх застосування
8 хв

NFT: що це таке, історія виникнення, як вони працюють і де можна продавати токени

author avatar Катерина Чуб

У квітні 2011 року на YouTube додали анімаційне відео з кішкою, що рухалася під японську попмузику.

Це була Nyan Cat, яка швидко стала мемом. Кішку з тулубом із печива створив американець Кристофер Торрес, надихнувшись своїм котиком Марті. Спочатку це була просто гіфка, до якої потім додали музику й завантажили на відеохостинг.

А вже через 10 років після того, як анімаційне відео додали на YouTube, Торрес продав гіфку як NFT анонімному покупцеві за майже $580 тисяч.

Редакція ProIT детально розібралася, що таке NFT, яка історія його виникнення, в яких сферах застосовується і як заробити на NFT.

Що таке NFT?

NFT — це запис у реєстрі блокчейну, який представляє реальний об’єкт. За допомогою NFT можна зацифрувати будь-який предмет, відео, зображення тощо, тому що це цифровий сертифікат, який підтверджує володіння певним активом.

NFT є цифровим активом, але сам об’єкт також існує в іншій формі. Наприклад, як фото або відео. Завдяки інтернету ці об’єкти можуть бути доступні в необмеженій кількості.

Що таке NFT-токени?

Невзаємозамінний токен (NFT скорочення від англійського non-fungible token) являє собою одиницю даних, що працює на базі блокчейну.

Він виступає як свідоцтво про право власності на різні цифрові об’єкти: тексти, зображення, аудіофайли, цифрове мистецтво, предмети чи персонажі з ігор, доменні імена та інших.

На відміну від криптовалют, які взаємозамінні, як-от Bitcoin, де одиниця одного власника дорівнює одиниці іншого, кожен NFT-токен унікальний.

Вона полягає в тому, що, наприклад, один NFT, який представляє картину, не дорівнює іншому NFT, що представляє іншу картину іншого художника з іншою вартістю. Вказана особливість і робить його неможливим для копіювання.

Розробники ігор, музиканти, дизайнери одягу, художники завдяки NFT-токенам отримали можливість представляти свій продукт на ринку без посередників. Цінність таких товарів, потрапляючи до колекціонерів, зростатиме залежно від популярності цієї продукції.

Історія виникнення NFT

Все почалося у 2014 році, коли художник Кевін Маккой створив перший відомий NFT під назвою Quantum на блокчейні Namecoin. Це було цифрове зображення піксельного восьмикутника, який змінював кольори та пульсував.

Після цього попит на NFT зріс та почалися активні розробки й експерименти. З’явилася платформа Counterparty, відома також як Bitcoin 2.0, яка дозволяла створювати цифрові активи. Однак, оскільки блокчейн Bitcoin не був призначений для токенів, згодом увага перейшла на блокчейн Ethereum.

Розробники Джон Воткінсон і Метт Холл створили серію токенів під назвою CryptoPunks. Вона складалася із 10 тисяч унікальних персонажів без жодного повторення.

Згодом венчурна студія Axiom Zen із Ванкувера представила нову гру CryptoKitties. Її створили на блокчейні Ethereum. Гравці могли усиновлювати, розводити та продавати котиків, а зберігали їх на своїх криптогаманцях.

Ще один крок у розвитку NFT — децентралізована платформа віртуальної реальності Decentraland, яка нагадує гру The Sims. Тут гравці можуть грати, будувати та збирати предмети, які зберігаються на блокчейні.

Однак справжній бум NFT стався у 2021 році, коли великі аукціонні будинки Christie’s і Sotheby’s перейшли в онлайн та почали продавати NFT.

Наприклад, Christie’s продала NFT-роботу Майка Вінкельмана, відомого як Beeple, під назвою Everydays: the First 5000 Days за $69 мільйонів.

Крім того, у 2021 році блокчейн-компанія Injective Protocol у прямому ефірі в Х (колишній Twitter) спалила роботу вуличного художника Бенксі. Акцію провели з метою перетворення картини на NFT.

Компанія знищила трафарет Бенксі 2007 року під назвою Morons (White) вартістю $95 тисяч, який висміює колекціонерів мистецтва. Його справжність підтвердила організація Pest Control, що автентифікує твори Бенксі.

Сам Бенксі не прокоментував акцію і не взяв участі в ній. Хоча організатори зазначили, що художник знав про подію.

Авторське право з NFT

NFT не замінює авторське право. Оскільки NFT не можна копіювати, він зберігає цінність, як і оригінал. Часто це призводить до хибного уявлення, що володіння NFT означає отримання авторських прав на оригінал. Ця плутанина посилюється тим, що NFT зазвичай пов’язані з творами, які підпадають під дію авторського права.

Для порівняння, коли ви купуєте картину на аукціоні, то авторські права залишаються за художником, а ви лише стаєте власником фізичного твору.

Подібним чином функціонує і NFT. Наприклад, якщо ви купуєте NFT із мемом «Грубий кіт» (Grumpy Cat), цей мем усе одно буде доступний в інтернеті. Однак ваш токен підтверджує право власності на оригінальне зображення. Згодом його вартість може зрости, і ви зможете його вигідно продати.

Сфери застосування NFT

NFT можна застосовувати в різних сферах. Це можуть бути, наприклад, ігри.

Ось декілька найпопулярніших NFT-ігор:

1. Sandbox. Це ігровий метавсесвіт, побудований на вокселях (аналог двовимірних пікселів). Тут гравці можуть створювати й торгувати віртуальними активами.

2. Gods Unchained. У цій грі ви змагаєтеся з іншими гравцями, отримуючи бали досвіду за перемоги. Коли накопичите достатньо балів, переходите на новий рівень.

На кожному рівні ви отримуєте NFT-картки. Ці картки можна продавати як у самій грі, так і на інших платформах.

3. Splinterlands. Гра починається із придбання спеціальних карток. Якщо вам пощастить, ви можете знайти рідкісні екземпляри, які підвищать ваші шанси на перемогу.

Якщо ви придбали кілька однакових карток, їх можна об’єднати та збільшити потужність або продати як NFT.

4. Axie Infinity. Щоб почати грати в цю гру, потрібно купити три тварини під назвою Axie, що створені як NFT. Вони потрібні, щоб боротися з іншими гравцями.

Кожна тварина унікальна, тому її ціна залежить від її властивостей, а за кожну виграну битву ви отримуєте винагороду. Тобто, коли ви граєте в цю гру, ви можете заробляти активи, а згодом зможете їх продати.

5. Цифрове мистецтво. Завдяки блокчейн-технологіям можна підтвердити автентичність, походження та дефіцит будь-якого твору мистецтва, що забезпечує численні переваги для митців.

Наприклад, Зої Рот, відома як дівчинка-катастрофа, продала оригінальну копію мема за 180 Ethereum. На той час це було приблизно $430 тисяч. Ще дівчина отримуватиме 10% від кожного наступного продажу.

6. Інші застосунки. Ви можете прив’язати до NFT ідеальне доменне ім’я свого сайту, перевірити справжність предмета розкоші тощо. Якщо такий предмет пов’язати із блокчейном, то можна відстежити його життєвий цикл і шлях.

Стандарти NFT

Стандарти NFT — це принципи, які забезпечують безперебійну роботу технології. Вони описують, як створювати невзаємозамінні токени у блокчейн-протоколах.

Найпопулярнішими платформами для NFT є Ethereum, Flow і Tezos. Саме їхні стандарти часто керують ринком.

Стандарти Ethereum

ERC-721 є першим стандартом токенів, який продовжує користуватися популярністю. Він описує, як створити NFT на платформі Ethereum.

Кожен токен ERC-721 є унікальним і має свою незалежну від інших токенів цінність. Це пояснює, чому багато цифрових художників вибирають ERC-721 для своїх робіт. Їх неможливо розмножити чи знищити.

ERC-998 — взаємозамінні токени, які можна комбінувати з іншими цифровими активами та продавати як одну сутність.

Він може містити NFT ERC-721 та ERC-20. ERC-998 часто використовується як портфель для організації цифрових активів.

ERC-1155 був розроблений переважно для ігор. Замінні NFT-токени, такі як ігрова валюта, часто використовують для придбання внутрішньо ігрових предметів, а також інших цифрових предметів колекціонування у вигляді NFT. Може використовуватися для невзаємозамінних токенів.

Flow — це мережа блокчейну, створена спеціально для ігор та цифрових предметів колекціонування. У нього є власний стандарт, рівносильний ERC-721.

Важливою особливістю Flow є можливість оновлення або вдосконалення смартконтрактів із часом. Однак як тільки всі сторони, що беруть участь у смартконтракті, досягають згоди, контракт завершується і стає незмінним.

Tezos — це децентралізований блокчейн, у якому розробники передбачили невелику фіксовану комісію за транзакції, на відміну від Ethereum, де комісія залежить від ціни криптовалюти.

Як заробити на NFT?

Створити NFT-картинку може кожен, навіть без особливих художніх навичок. Такі зображення можна створювати у форматах JPEG, PNG або GIF. Однак є й інші способи, як заробити на NFT.

1. Торгівля NFT. Ви можете інвестувати в NFT-токен і згодом продати його. Але варто пам’ятати, що не всі NFT приносять мільйони. Деякі з них можуть взагалі не мати цінності.

Якщо ви плануєте колекціонувати NFT, важливо критично оцінювати токени та розуміти, хто саме з NFT-митців здатен створити справді вартісний об’єкт.

2. Стейкінг NFТ. Ви можете заблокувати свій NFT на платформі, підтримуючи таким чином мережу. За стейкінг ви згодом отримаєте винагороду.

Для реалізації стейкінгу вам потрібен Web3-гаманець. Щоразу, коли до ланцюга додаватиметься новий блок, усі, хто підтримав платформу, розділять між собою певну винагороду.

3. NFT-геймінг. Існують ігри на блокчейні, де можна купувати та продавати внутрішні предмети як NFT.

Однією з найвідоміших ігор є CryptoKitties, де ціна однієї NFT-кішки сягала понад $300 тисяч. Звичайно, існують і більш дешевші ігри.

Де можна продати NFT — NFT-маркетплейси

OpenSea

Платформа, запущена у 2017 році. Зараз є одним із найбільших ринків, де можна продати невзаємозамінні токени. На ній можна придбати музику, фотографії, картини й інші витвори цифрового мистецтва.

Для оплати знадобляться Ethereum, Solana, USDC тощо. Звичайні гроші тут використовувати не можна.

Rarible

На цій платформі можна продавати твори мистецтва, колекційні предмети, а також цифрові активи.

Вона приймає як криптовалюту, так і фіатні гроші, тобто можна здійснювати оплату банківською карткою.

Nifty Gateway

Платформа спеціалізується на розміщенні дорогих і ексклюзивних NFT від відомих художників і знаменитостей. Наприклад, саме тут продали The Merge від цифрового художника Пака за $91,8 мільйона.

Відмінною рисою цієї біржі є те, що продажі нових NFT доступні лише протягом обмеженого часу.

Для оплати можна використовувати банківську картку або Ethereum.

AtomicMarket

Це торговий майданчик NFT із загальною ліквідністю, де користувачі можуть розмістити NFT на одному ринку, і він з’явиться на всіх інших ринках Atomic.

Платформа стягує комісію у розмірі 2% за продажі та аукціони. Крім того, творець може вказати суму грошей, яку він хоче отримати від кожного продажу.

Solanart

Це платформа, яка пропонує відносно обмежений вибір NFT на продаж. На платформі спостерігався сплеск обсягів торгів такими колекціями, як Degenerate Ape Academy, Aurory і SolPunks.

Перспективи NFT-токенів

Поява та популярність NFT-токенів уже трансформує ринок, створюючи нові формати та поняття власності в цифровому просторі.

Зараз основна увага зосереджена на NFT, пов’язаних із мистецтвом, онлайн-іграми та криптоколекційними предметами, де окремі токени можуть бути продані за десятки, а то й сотні мільйонів доларів. Але потенціал NFT значно ширший.

Їх можна використовувати для захисту авторських прав, прав інтелектуальної власності, а також для продажу квитків і торгівлі відеоіграми, музикою та фільмами.

Крім того, NFT відкривають можливості для створення токенів безпеки й токенізації як цифрових, так і реальних активів. Наприклад, фізичні активи, такі як нерухомість, можуть бути токенізовані для індивідуального або спільного володіння.

У майбутньому NFT можуть знайти застосування у сертифікації продукції, гарантійних зобов’язаннях від виробників, ліцензуванні програмного забезпечення та навіть для створення цифрових свідоцтв про народження і смерть.

На біржі Nasdag спрогнозували, як NFT вплине на мистецтво. Ось три основні тенденції:

  • Демократизація мистецтва. Створювати твори мистецтва може будь-хто. Для того, щоб їх переглянути, не обов’язково відвідувати картинні галереї.
  • Роялті. Завдяки технології блокчейн, творці можуть отримувати відсоток із кожного перепродажу токена. У реальному житті реалізувати це досить важко.
  • Свобода і незалежність. Художники не мають підлаштовуватися під вимоги брендів чи колекціонерів. Вони зможуть створювати роботи, які вони хочуть, і все одно знайдуть свою аудиторію.

Але, щоб ці прогнози справдилися, індустрія повинна продовжувати приймати нових гравців, навчати художників і колекціонерів, вдосконалювати технологію, щоб зробити її більш зручною для користувачів.

Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!

Приєднатися до company logo
Продовжуючи, ти погоджуєшся з умовами Публічної оферти та Політикою конфіденційності.