Сьогодні для маркетологів однією з must have-навичок є глибоке знання технологій. Це зумовлено розповсюдженням MarTech (Marketing Technologies) — цифрових інструментів та платформ для планування, реалізації й вимірювання маркетингових кампаній. Без них вже неможливо уявити успішну маркетингову стратегію. Ринок MarTech стрімко зростає: із $413,6 мільярда торік до прогнозованих $2 130,6 мільярда у 2032-му.
Основними драйверами ринку експерти називають дедалі більший попит на інструменти керування соцмережами та широке впровадження чат-ботів. Це призвело до того, що маркетинг став складнішим і технологічнішим, а маркетологам потрібно опановувати нові інструменти та підходи до роботи, постійно стежити за появою нових технічних рішень.
Що вплинуло на появу і становлення MarTech?
Умовно все розпочалося в кінці 1990-х із появою цифрового маркетингу, коли бренди почали просувати себе в інтернеті. Саме тоді з’явилися email-маркетинг та найпростіша вебаналітика.
В середині 2000-х розпочалося впровадження автоматизованих маркетингових інструментів, які дозволяли ефективніше сегментувати аудиторію, відстежувати й оцінювати взаємодію з клієнтами, керувати маркетинговими кампаніями.
Наступний великий крок був зроблений у середині 2010-х, коли у фокусі опинився персоналізований клієнтський досвід.
І, нарешті, початок 2020-х, який асоціюється з гіперперсоналізацією та омніканальністю, що розвивалися паралельно з еволюцією поведінки користувачів.
Це викликало необхідність впроваджувати інтегровані маркетингові стратегії, які забезпечують узгодженість всіх повідомлень у всіх каналах комунікації з клієнтом.
На перший погляд, все відбувалося дуже швидко, але деякі перепони на цьому шляху також були й залишаються. Насамперед це потреба в інвестиціях, ризики витоку персональних даних і складнощі з інтеграцією. Але ці бар’єри тільки підкреслюють важливість стратегічного підходу до впровадження MarTech-рішень, який би мінімізував ризики та забезпечив успішну адаптацію технологій у бізнесі.
Як маркетингові технології допомагають бізнесу?
Основна мета впровадження MarTech полягає в тому, щоб спростити й підвищити ефективність просування продуктів і послуг за допомогою:
- автоматизації маркетингових завдань, щоб скоротити рутинні завдання та вивільнити час на більш значущі стратегічні проєкти;
- точної аналітики, яка потрібна для детального оцінювання ефективності рекламних кампаній і маркетингових стратегій;
- персоналізації повідомлень, щоб клієнт отримав унікальний досвід взаємодії з брендом;
- управління великими обсягами даних, необхідних для кращого аналізу й ухвалення обґрунтованих рішень;
- зручного і швидкого створення та аналізу текстового й мультимедійного контенту;
- реалізації омніканальності, щоб централізовано взаємодіяти з користувачами на різних платформах;
- оптимізації витрат, щоб мати змогу ефективно розподіляти маркетинговий бюджет.
Андрій Волнянський, Head of Marketing at Colobridge GmbH, зазначив:
«Хороший кейс MarТech для продажів і маркетингу — ZoomInfo. Цей інструмент надає глибокі інсайти про наміри компаній, аналізуючи пошукові запити та цифрову активність співробітників компанії в інтернеті. Відстежуючи, що шукають компанії, працівники, об’єднані спільною IP-адресою, ZoomInfo допомагає бізнесу виявити потенційних клієнтів, які активно шукають певні продукти чи послуги, що стало можливим завдяки співпраці з інтернет-провайдерами. Це дає змогу точно націлюватися, забезпечуючи контакт із потрібними компаніями у потрібний час. Хоча, на жаль, вказаний продукт через специфіку роботи локальних провайдерів не може використовуватися в Україні».
Найбільш поширені інструменти MarTech
За даними звіту, наразі інструменти для роботи із соціальними мережами займають найбільшу частку на ринку MarTech.
За інформацією порталу MartechMap.com, у 2024 році ландшафт MarTech налічував понад 14 тисяч інструментів.
Умовно їх можна поділити на декілька категорій:
- CRM-платформи для автоматизації маркетингу: SalesForce, HubSpot, Marketo.
- Системи керування контентом (CMS): WordРress, Adobe Creative Cloud, Zoho.
- Автоматизація email-маркетингу: Mailchimp, Campaign Monitor, AWeber.
- Автоматизація продажів: Salesloft, Salesforce Pardot, Datanyze.
- Інструменти роботи з соцмережами: Buffer, BuzzSumo, Hootsuite.
- Інструменти аналітики та візуалізації даних: Google Analytics, Tableau.
- SEO-інструменти: Google Analytics, SemRush, Conductor, Ahrefs.
- Інструменти створення інтерактивного контенту: Ceros, Adobe Spark.
- Платформи для роботи з чат-ботами: Drift та Intercom.
- Нативна реклама: LinkedІn. Disqus, Reddit.
- Управління проєктами: Trello, Slack, Jivi, Asana.
- Збір даних про аудиторію: Zoominfo, Discoverorg, Builtwith.
- Платформи для маркетингу впливу: BuzzSumo, AspireIQ.
MarTech нерозривно пов’язаний з AI
Без достатньої кількості якісних даних більшість інструментів MarTech перетворюються на порожню оболонку. Саме дані про клієнтів дозволяють маркетологам виявляти приховані паттерни їх поведінки, сегментувати аудиторію і створювати гіперперсоналізовані кампанії.
Без даних неможливо оцінити ефективність маркетингових активностей, оптимізувати витрати й ухвалювати обґрунтовані рішення.
Крім даних, потрібні інструменти їх аналізу, які сьогодні тісно пов’язаний зі штучним інтелектом. Він кардинально змінив ландшафт MarTech та надав брендам небачені раніше можливості для аналізу і передбачення поведінки споживачів.
За даними звіту The State of Martech від Marketing AI Institute, 64% маркетологів стверджують, що ШІ критично важливий для успіху компанії у найближчі 12 місяців. Це на 13 пунктів більше, аніж минулого року.
Зараз платформи для автоматизації маркетингу, системи аналітики даних і чат-боти у своїй основі використовують штучний інтелект, машинне навчання й обробку природної мови.
Це дозволяє витягувати цінну інформацію з великих обсягів даних у режимі реального часу, автоматизувати рутинні завдання, ухвалювати більш зважені маркетингові рішення і швидко реагувати на зміни.
Технології машинного навчання та обробки природної мови допомагають у створенні більш релевантного контенту, що привертає увагу цільової аудиторії.
Крім того, чат-боти й віртуальні помічники на базі ШІ значно поліпшили взаємодію з клієнтами, надаючи миттєву підтримку і відповідаючи на запити цілодобово.
У The State of MarТech згадується про понад 3100 GPT-рішень, орієнтованих на маркетинг. Більшість із них призначені для роботи з соцмережами (8,4%) та SEO (7,6%).
Декілька прикладів використання ШІ у MarTech:
- Google Ads — платформа для онлайн-реклами, яка використовує машинне навчання для оптимізації PPC-реклами й таргетингу. Алгоритми аналізують дані про користувачів та їхню поведінку, щоб автоматично налаштовувати ставки та демонструвати оголошення, які резонують аудиторії та, відповідно, підвищують ефективність рекламних кампаній.
- Grammarly — популярний сервіс перевірки текстів. Застосовує ШІ для їх аналізу, допомагаючи уникати помилок, а також надає персональні рекомендації щодо покращення текстового контенту.
- Zapier — платформа для автоматизації маркетингу. Надає вбудовані ШІ-генератори маркетингового контенту, аналітики для сегментації аудиторії й створення персоналізованих пропозицій.
Насправді таких інструментів набагато більше.
«На одному з проєктів ми використовували Notion для ведення нотаток зустрічей. Cаме в ньому є вбудований ШІ, який дозволяє робити саммері або відокремлювати інсайти. Це дуже спрощувало аналіз зустрічі й подальшу роботу над обговореними стратегіями», — розповідає Надія Грушко, Retention Marketing Manager.
Крім того, на ринку постійно з’являються нові рішення, які змінюють уявлення про використання штучного інтелекту та машинного навчання в маркетингу. Один із таких прикладів наводить Андрій Волнянський:
«Beinf використовує передові алгоритми машинного навчання та моделі на базі штучного інтелекту для обробки та аналізу великих наборів даних у реальному часі. Ці технології дозволяють здійснювати гіперперсоналізацію, яка раніше не була доступна, надсилаючи максимально персоналізовані повідомлення різним сегментам клієнтів на основі розподілу великої бази клієнтів на мікросегменти й забезпечуючи при цьому точну цільову взаємодію».
Чого очікувати від MarTech у майбутньому?
Не тільки тотальна інтеграція з ШІ, машинним навчанням та аналітикою. Експерти виділяють ще декілька факторів, які будуть впливати на MarTech найближчим часом, а саме:
- зростання частки маркетингових інструментів, які автоматизують рутинні завдання;
- використання блокчейну для підвищення прозорості та безпеки даних;
- максимальне залучення AR/VR-технології дозволять зробити клієнтський досвід більш інтерактивним та захопливим, а також збільшити цінність бренду для кінцевих користувачів;
- гіперперсоналізація, яка враховує настрої та локації клієнтів для влучного доставлення повідомлень;
- голосовий і розмовний маркетинг для природної й миттєвої взаємодії з клієнтами;
- активне залучення Immersive tech (Deepfake, аватари) для привернення уваги аудиторії;
- посилення законодавчого тиску з метою ще більшого захисту персональних даних.
Скотт Бринкер (Scott Brinker), якого також називають батьком-засновником MarTech, заявив, що всього за один рік (із 2023 до 2024-го) кількість MarTech-інструментів збільшилася на 27,8%. Водночас цей ринок може досягнути свого піку саме у 2024 році.
Ринок MarTech продовжує стрімко розвиватися, відкриваючи перед бізнесом нові можливості для досягнення маркетингових цілей.
Сучасні інструменти MarTech допомагають брендам ефективніше керувати маркетинговими кампаніями, забезпечуючи інтеграцію між різними каналами, персоналізувати взаємодію з клієнтами й оптимізувати витрати.
Як показують прогнози, роль штучного інтелекту та автоматизації у цьому процесі буде тільки зростати, що перетворює ці технології на ключові фактори успіху на ринку.
До того ж впровадження MarTech-рішень потребує не лише фінансових інвестицій, але й стратегічного підходу, що включає навчання персоналу, інтеграцію нових технологій у наявні процеси та забезпечення відповідності до нових законодавчих вимог щодо захисту даних. Тому успішність бізнесу у світі маркетингових технологій значною мірою залежатиме від здатності швидко адаптуватися до змін, зберігаючи при цьому гнучкість та орієнтацію на клієнта.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!