За два місяці X втратила 2,7 мільйона користувачів. За цей час BlueSky зросла приблизно на таку ж кількість юзерів. Зараз платформою користується приблизно 25 мільйонів осіб у світі.
Побудована на базі відкритого реєстру (open-source framework), BlueSky володіє всіма тими перевагами, яких, за відгуками користувачів, бракує Х. Наприклад, BlueSky пропонує кастомізовану модерцію. Це означає, що саме користувач, а не мережа контролює персональні дані.
Крім того, користувач самостійно програмує стрічку, обираючи релевантні теми й ланцюжки. А ще тут немає реклами сторонніх сервісів – BlueSky підтримується за донорські кошти, а також за рахунок внесків користувачів унікальних доменів.
Розбираємося, що в цій мережі приваблює юзерів, і чи варто світитися, якщо ви поки цього не зробили.
Причин, через які користувачі залишають X, декілька:
– недвозначні політичні уподобання власника платформи Ілона Маска, а також можливий вплив на модерацію контенту та алгоритми мережі в політичних цілях.
Дослідження The Washington Post демонструє, що публікації республіканців ставали значно частіше ставали віральними, ніж дописи демократів.
– відсутність системної політики щодо поширення фейків, мови ворожнечі й боротьби з дезінформацією. Ще у серпні 2023 року Європейська комісія застерігала Ілона Маска про те, що платформа потребує нової політики факт-чекінгу та боротьби з дезінформацією. За повідомленням комісії, X став осередком поширення російських фейків і наративів, що викривлюють реальність.
– стурбованість щодо захисту конфіденційної інформації. У серпні 2024 австрійська неприбуткова організація «Європейський центр цифрових прав» висунула список із 9 скарг щодо політики приватності на платформі, яка дозволяє навчати ШІ на базі дописів користувачів. При цьому платформа навіть не запитувала дозволу користувачів на відповідне розпорядження даними.
За даними диджитал-платформи Similarweb, у жовтні денна активність в X впала від 32,3 мільйона користувачів до 29,6 мільйона. Як зазначає TheGuardian, вихід із X набув тенденційного характеру після того, як з платформи пішли, зокрема, співачки Тейлор Свіфт і Барбара Стрейзанд, режисери Гільєрмо дель Торо і Майк Фленеган, актори Майк Гемілл і Бен Стіллер.
13 листопада про припинення постингу заявило і видання TheGuardian. 14 листопада про вихід з X заявив німецький футбольний клуб «Санкт-Паулі». Кількість підписників клубу у соцмережі на той момент складала 600 тисяч осіб.
«Ми покидаємо 600 тисяч підписників в X заради 9 тисяч підписників у Blue Sky, бо моральні ціності мають значення для нас», – вказано в офіційній заяві.
«BlueSky позиціонує себе як децентралізована альтернатива для тих, хто розчарувався непередбачуваними алгоритмами, токсичним дискурсом і політикою щодо приватності в X», – підсумували у Forbes.
CEO піар-агенції COMMSX Аліна Стєклова так коментує рішення компанії перейти у BlueSky:
«Таке рішення ми ухвалили з огляду на кілька ключових обставин. Передусім – якість взаємодії з аудиторією. Ми спостерігали зниження залученості, зростання рівня дезінформації та зниження довіри користувачів до X після змін у його політиці управління. Як агенція, яка працює з клієнтами у сфері технологій та інновацій, ми прагнемо бути на тих платформах, які відповідають нашим цінностям прозорості, етичності та якісної комунікації.
Що стосується BlueSky, то зараз платформа демонструє хороший потенціал та зарекомендувала себе як простір інтелектуального діалогу, що націлений на побудову здорового цифрового середовища. Тож перехід виглядав для нас природним.
Крім того, тренд на перехід до BlueSky або інших платформ значною мірою зумовлений тим, як зміни в управлінні X впливають на довіру користувачів..
Щодо майбутнього X, ми бачимо, що подібні гіганти мають великий запас міцності, однак без адаптації до змін у середовищі та суспільних настроях навіть вони можуть втратити свої позиції. Головний ризик для X – це не забуття, а зниження довіри ключових аудиторій, що у довгостроковій перспективі може вдарити по репутації та залученості».
Чим особлива BlueSky
У 2019 році тодішній CEO Twitter Джек Дорсі поставив перед розробниками завдання створити проєкт, що може задати відкритий та децентралізований стандарт для соцмережі.
Мережа створена на технологічній структурі відкритого реєстру (open-source framework). Це означає, що код застосунку відкритий і доступний до перегляду. У компанії вважають, що такий підхід підкреслює цінності команди: прозорість і захист даних. Коли Twitter очолив Ілон Маск, Джек Дорсі оголосив про від'єднання BlueSky.
BlueSky вийшла на iOS у лютому 2023 року, на Android – у квітні того року. На старті реєстрація у мережі була доступна лише після того, як вам надіслали QR-код запрошення, та невдовзі від цієї ідеї відмовилися, зробивши BlueSky доступною для всіх.
При реєстрації користувач має змогу обрати хостинг-провайдера, на якому буде розміщена сторінка: є опції «BlueSky» або «Користувацький». Мережа пропонує розробникам запускати сервери або створювати сторінки у хмарних провайдерах.
BlueSky став відомим завдяки своєму підходу, де користувач має більше контролю за контентом у соцмережі. При реєстрації платформа пропонує користувачу обрати список цікавих тем (приклади на скриншотах).
При першому вході у стрічці з'являються такі собі «діагностичні» пости, як-от дописи акаунту Democratic Californiа.
Прикметно, що серед перших дописів, які пропонує стрічка слова членкині Палати представників США Александрії Окасіо-Кортес:
«Люди покидають Твітер, бо там більше не весело. Ніхто не зобов'язаний перебувати на платформі, що більше не до вподоби. Це не вища математика».
У BlueSky є 3 стрічки: Discover Feed, Following feed і Custom Feeds.
Discover Feed показує користувачу контент, який збігається з його інтересами та вподобаннями (на основі тем, які користувач обрав під час реєстрації, або проявив будь-який інтерес раніше). Following Feed показує у хронологічному порядку свіжі дописи акаунтів, за якими стежить користувач.
У категорії Custom Feeds мережа пропонує користувачу долучитися до інших обговорень. Серед них, наприклад, BlackSky – алгоритм, який показує дописи, створені темношкірими користувачами соцмережі, Booksky – стрічка, щоб читати й ділитися дописати із книжкової теми тощо.
Чи підходить BlueSky для айтівців та IT-компаній
Вибір платформи для комунікації визначає, чи зможе користувач або компанії досягти цільової аудиторії та просувати бізнес-цілі.
Аліна Стєклова радить бізнесам зважати на такі фактори при ухваленні рішення:
- Цільова аудиторія. Чи продовжує ваша аудиторія активно користуватися X? Які альтернативні платформи можуть забезпечити ефективну комунікацію з нею?
- Якість комунікаційного середовища. Чи забезпечує платформа безпеку, прозорість та позитивний імідж для вашого бренду?
- Метрики ефективності. Якщо рівень залученості, трафік та взаємодія на X суттєво знизилися, варто оцінити, які інші канали можуть дати кращий результат.
- Репутаційні ризики. Чи пов’язана платформа із явищами або скандалами, які можуть негативно позначитися на вашому бренді?
- Тенденції ринку. Аналіз трендів та міграцій інших брендів може допомогти зрозуміти, чи варто інвестувати у розвиток нових платформ, як-от BlueSky.
«У COMMSX ми також радимо тестувати нові платформи перед повним переходом, проводити аналітику результатів та збирати зворотний зв’язок від своєї аудиторії. Такий підхід дозволяє приймати обґрунтовані рішення, які мінімізують ризики й максимально відповідатимуть цілям бренду», – ділиться співрозмовниця.
Завдяки інноваційному AT Protocol і модульним алгоритмам BlueSky привертає увагу early adopters, розробників, користувачів, які цікавляться технологіями й криптовалютами. Якщо ваш бізнес працює над новаторськими продуктами чи послугами, то можна виділитися серед меншої кількості конкурентів.
Крім того, на Bluesky активна технічна спільнота, що дає змогу знайти партнерів, клієнтів чи навіть нові таланти для команди.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!