Метавсесвіт, гучно представлений Марком Цукербергом, повільно помирає. Навіть попри окремі успіхи у створенні VR-гарнітур, очевидно, що гучна ідея так і не «вистрілила». Особливо це відчутно на фоні шаленого інтересу до ШI-проєктів.
У жовтні 2021 року компанія Facebook гучно провела ребрендинг, а її очільник Марк Цукерберг, пояснюючи, чому Facebook тепер називатиметься Meta, зауважив, що основним акцентом компанії, яка володіє кількома найпопулярнішими соціальними платформами, будуть не соціальні комунікаційні сервіси, а дещо під назвою метавсесвіт – Metaverse.
Зараз, через 2,5 роки, вже очевидно, що попри окремі успіхи у створенні метавсесвіту та навіть створення деяких середовищ, які можна вважати прототипами метавсесвіту, велика мрія Цукерберга зазнала невдачі. Цей проєкт уже де-факто поховали інвестори, захоплені новою big thing технологічного ринку – штучним інтелектом.
Саме тому з метавсесвітом, принаймні у тому втіленні, який усім обіцяв Цукерберг, ринок уже попрощався, назвавши його ще однією невдачею на кладовищі технологій, які померли.
Водночас компанія Meta продовжує вкладати гроші у підрозділи, які працюють із Metaverse. Хоча зараз, через 2,5 роки після першого анонсу, ці акценти та інвестиції зміщені від аморфного малозрозумілого віртуального середовища у дуже конкретні речі – гарнітури віртуальної реальності. Особливо після того, як Apple гучно представила на ринку свою новинку Apple Vision.
Проте навіть ці потуги випустити спочатку пристрій, за допомогою якого юзер зможе потрапити у метавсесвіт, не сприймаються як кроки компанії, здатної змінити технологічний ландшафт загалом чи спосіб виконання певних конкретних задач. А шалене зростання технологій штучного інтелекту, гонитва техногігантів та менш відомих компаній у напрямку випуску власних ШI-моделей змусили інвесторів відвернутися від незрозумілого метавсесвіту на користь штучного інтелекту.
Разом із Романом Резніковим, VP Delivery у компанії Intellias, ми спробуємо розібратися у народженні та смерті метавсесвіту і його перспективах на майбутнє.
«Багато галасу з нічого»: гарні обіцянки та проблемна бізнес-модель
Вже з перших днів очільник Facebook (Meta) дуже самовпевнено називав метавсесвіт майбутнім інтернету – середовищем, де ми зможемо безперешкодно взаємодіяти у віртуальних світах.
За задумом Цукерберга, користувачі зможуть «бачити» один одного й «відчувати». Метавсесвіт запропонує людям можливість отримати «захопливий» досвід, стверджував він. Ці голосні слова й гарні обіцянки і стали причиною високих очікувань від майбутнього проєкту.
Проте якщо рекламні відео обіцяли дійсно щось неймовірне, реальні спроби показати, що ж таке метавсесвіт, до прикладу інтерв’ю у віртуальній реальності, прямо скажімо, не вражало.
Іншою проблемою було те, що за гарними обіцянками загубилась бізнес-модель продукту. Успішний бізнес має вирішувати певну проблему клієнта (точку болю), має мати цільову аудиторію й ця аудиторія має бути готовою до прийняття продукту.
Нечіткість в описах продукту стала першою проблемою метавсесвіту. Іншою проблемою була неможливість випробувати цей продукт відразу після його анонсу. Адже можливість подивитися на першу версію метавсесвіту Horizon Worlds отримали лише американці у грудні 2021 року, тобто через 2 місяці після гучного анонсу.
Першим реальним продуктом метавсесвіту мала б стати платформа VR Horizon Worlds. Скористатися нею могли ті, хто купив гарнітуру Oculus, вартість якої коливається від $400 до $1 тисячі. Така висока вартість входу на ринок метавсесвіту теж не сприяла популярності та інтересу до цього середовища.
Метавсесвіт та цикл інновацій
Розвиток нової технології проходить за певними правилами, описаними у Циклі інновацій – методиці, створеній експертами аналітичної компанії Gartner.
Згідно з правилами Циклу інновацій, після появи нової технології спочатку вона проходить пік завищених очікувань, потім знижується до «ями» позбавлення від ілюзій.
Далі на етапі подолання недоліків інновація позбавляється всього наносного та невиправданого, що її супроводжувало та виходить на плато продуктивності. Тут інновація (нова технологія) працює на реальному ринку серед реальних користувачів та використовуються для конкретних задач, які дозволяють заробляти на ній.
Якщо спостерігати за розвитком метавсесвіту, то стає очевидно, що ця технологія тривалий час знаходилась на піку ажіотажу, який не був підкріплений реальними втіленнями технології та не дозволяв оцінити її на практиці.
Ентузіасти метавсесвіту рекламували паралельний світ із віртуальною реальністю, створеною за допомогою NFT (як основного економічного інструменту оцінки цінності віртуальних товарів), зручним обладнанням VR і повністю взаємопов’язаним єдиним віртуальним світом.
Дуже швидко метавсесвіт перейшов до етапу позбавлення від ілюзій. Чи здатна буде технологія вийти на плато продуктивності – наразі сказати складно, навіть попри існування окремих успішних проектів, реалізованих у метавсесвіті. Очевидно одне – що занадто високі очікування від метавсесвіту при відсутності продукту затягнули метавсесвіт в етап позбавлення від ілюзій, вибратись із якого цій інновації буде досить складно.
Роман Резніков вважає:
«Метавсесвіт – це достатньо абстрактне поняття, у якого немає однозначного тлумачення. Якщо ж говорити про перспективи 3D-просторів, як таких, то поки що вони не знайшли занадто помітного інтересу чи практичного застосування в бізнес-середовищі. Є окремі рішення, але це скоріше експерименти компаній, аніж щось, що реально приносить цінність. Ми в Intellias теж експериментували з використанням деяких можливостей 3D просторів, зокрема провели кілька заходів у Метавсесвіті. А нещодавно навіть реалізували в такому форматі конференцію для офісів управління проєктами наших клієнтів. Ми бачимо певний вау-ефект від таких рішень, але поки не бачимо довгострокового інтересу серед наших клієнтів і партнерів. Тому наразі перспективи подальшого розвитку Метавсесвіту досить туманні. Щось схоже відбувалось з блокчейном, який так і не вийшов далеко за межі ринку криптовалют, незважаючи на численні експерименти».
Метавсесвіт у цифрах та доходах
Метавсесвіт тісно пов’язаний із кількома ринками. Це ринок NFT (невзаємозамінних токенів) та віртуальної реальності. Загальна статистика ринку NFT свідчить про його падіння, а той факт, що 50% вартості NFT-товарів належить 2% колекціонерів, доводить, що NFT так і не стала популярною технологією.
Не краще почуває себе й ринок віртуальної реальності та VR-гарнітур. Продажі гарнітур VR і окулярів доповненої реальності в США на кінець 2023 року впали майже на 40% до $664 мільйонів у 2023 році. Це набагато різкіше падіння, ніж 2022 року, коли продажі пристроїв AR і VR знизилися на 2% до $1,1 мільярда.
Підрозділ Meta Reality Labs, який займається розробкою технологій VR і AR, у третьому кварталі 2023 року втратив $3,7 мільярда при продажах у $210 мільйонів. Загалом із початку 2022 року підрозділ втратив орієнтовно $25 мільярдів.
За останній квартал 2023 року підрозділ Meta Reality Labs вперше досяг продажів у $1 мільярд. Ця цифра була б дуже гарною, якби не збиток у $4,65 мільярда, зафіксований у той же період.
Apple Vision Pro – спроба перехопити лідерство на VR-ринку
На початку цього року компанія Apple представила свою гарнітуру для віртуальної реальності Apple Vision Pro. Попри високу ціну й певні обмеження, цей пристрій справедливо було названо найкращою споживчою VR-гарнітурою на ринку.
Подекуди аналітики пояснювали, що Apple Vision здатна врятувати ринок, на якому до цього часу існували не дуже успішні та функціональні продукти.
Після запуску Apple Vision Pro Цукерберг використав нагоду, щоб нагадати, що його гарнітури значно дешевші та не потребують зовнішнього акумулятора, а також – що для них існує більше застосунків.
Звісно, ціна у понад $3 тисячі є завеликою для споживчих пристроїв, навіть для величезної армії фанатів Apple-гаджетів. Є навіть думка, що ця цінова прірва розміщує ці продукти в різних категоріях.
Apple орієнтується на бізнес-клієнтів, готових купувати гаджети за такою ціною, тоді як Meta прагне демократизувати доступ до VR-середовищ, в першу чергу метавсесвіту, все таки, поки втрачаючи гроші за свою гарнітуру.
Перед анонсом Apple Vision Pro Цукерберг планував, що запуск нового гаджета від Apple допоможе Meta врятувати метавсесвіт та оцінював його як спосіб залучити нових клієнтів до своєї інновації. Проте наразі важко оцінювати, чи ідея очільника техногіганта спрацювала.
Роман Резніков пояснює:
«Apple робить дуже якісні продукти і має величезну клієнтську базу. Питання в тому, як Apple вирішить реалізувати потенціал Apple Vision. Зараз це більше схоже на інструмент для споживання медіа-контенту. Хоча не виключено, що Apple Vision може стати ігровою платформою. А це вже дуже тонка межа з тим, що прийнято називати Метавсесвітом. Якщо подивитися на концепцію Метавсесвіту з іншого боку, то по суті це звичайна онлайн 3D гра без ігрового компоненту або з дуже специфічною ігровою складовою. Тому якщо це перенести в Apple Vision, концепція може отримати друге дихання».
Інвестори знайшли нову забавку
Для того, щоб технологія стала успішною, у продукти, які працюють із нею, мають вкладати кошти.
Проте прогноз майбутнього метавсесвіту будувався на нечітких обіцянках лише одного генерального директора. Запуск продукту, нехай навіть в обмеженому вигляді, показав, що насправді очікування від нього завищені. Це відобразилося й на інвестиціях у проєкти, дотичні до метавсесвіту та VR, які обвалилися протягом 2023 року.
Виглядає так, що і в Meta розуміють проблеми навколо метавсесвіту. Компанія Цукерберга припинила рекламувати цей напрям інвесторам.
І Цукерберг, і інвестори знайшли для себе нову сферу інтересу. Вочевидь, це штучний інтелект, інвестиції в якого активно зростають в останній рік.
Meta також почала концентруватися на цьому напрямі розвитку технологій. Коментуючи не дуже успішний перший фінансовий квартал, очільник компанії заявив, що Meta планує провести перенаправлення наявних ресурсів на інвестиції в штучний інтелект.
Роман Резніков також вважає, що ШI зараз привертає набагато більше інтересу з боку бізнесу.
Чи є життя в метавсесвіті
Попри проблеми з розвитком метавсесвіту як концепції, не можна стверджувати, що ця ідея наразі повністю мертва. Є бренди, які зацікавлені у своєму розвитку та представництві у метавсесвіті. Правда, деякі з цих проектів більше схожі на використання технологій доповненої реальності для бізнесу.
До прикладу, американська футбольна ліга NFL створила спеціальну локацію NFL Zone у грі Fortnite. Там є дві мінігри, а ліга планує залучати зірок до взаємодії з геймерами.
Компанії Snap та New Balance розробили спеціальний фільтр, за допомогою якого в середовищі Snap можна використовувати технологію доповненої реальності (AR) й отримувати рекомендації щодо купівлі продуктів бренду New Balance.
В Японії створили першу школу в метавсесвіті. Вона стала результатом співпраці компанії Aominext, що працює в бізнесі VR і Metaverse, та школи Yushi Kokusai.
Два найбільш відомих метавсесвіти, якими любить хвалитися Цукерберг, – це Horizon Worlds від Meta та Decentraland. Однак попри гучний старт, вони так і не стали популярними серед юзерів.
Перелік потенційних можливостей застосування метавсесвіту у різних сферах життя дуже великий. Проте наразі працюючих реалізацій цих ідей середовищу бракує.
Віртуальна реальність зі штучним інтелектом приходить на зміну метавсесвіту
На нинішньому етапі зрозуміло, що ідея метавсесвіту не реалізувалась у тому втіленні, про яке так захоплено говорив Марк Цукерберг.
Роман Резніков так оцінює перспективи метавсесвіту:
«На мій погляд, будь-яка онлайн 3D гра з відкритим всесвітом, це за своєю суттю і є Метавсесвіт. Такі ігри існували задового до появи концепції Метавсесвіту і сьогодні мають велику кількість поціновувачів. Відносно нещодавно люди зрозуміли, що подібні 3D світи можна використовувати не лише для ігор, але й для соціальних активностей. Наприклад, одна з наших команд прочитала статтю про те, як Red Dead Redemption Online використовували замість Zoom і теж спробувала проводити робочі зустрічі в онлайн іграх. Заважало лиш те, що під час такої зустрічі на тебе міг напасти якийсь монстр або інший гравець. Думаю, цей концепт може розвиватися. Можливо Ubisoft або CD Projekt Red зрозуміють, що їхні світи можна використовувати не лише як ігровий майданчик, але і для інших цілей. Але поки що це виглядає, як достатньо нішеві рішення, які не знайшли себе у бізнес-середовищі».
Зараз зрозуміло, що майбутнє метавсесвіту – це змішана реальність у поєднанні з генеративним штучним інтелектом. Саме тому, сама по собі назва «метавсесвіт» заслуговує на те, аби ринок відмовився її використовувати. В тому числі, через те, що концепція метавсесвіту, померла, толком так і не народившись. А поява нових технологій, як от генеративний ШI, кардинально змінить ідею, представлену наприкінці 2021 року.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!