В Україні виникла жвава дискусія навколо нового законопроєкту, яким пропонується обкладати податком операції з криптовалютою в Україні. Йдеться про законопроєкт № 10225 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні» (далі – Законопроєкт).
Сергій Брояков, радник податкової та бухгалтерської практики в Bona Lex, в ексклюзивному коментарі ProIT розповів про основні аспекти запропонованого механізму оподаткування криптовалют.
Фактично, відповідний Законопроєкт має дві основні складові:
а) запровадження правил оподаткування віртуальних активів (зміни до Податкового кодексу України);
б) викладення у новій редакції профільного закону (Закону України «Про віртуальні активи»).
Та чи послідовними є запропоновані нормативні новели? Сергій Брояков звертає увагу на такі аспекти (податково-правові):
- До доходів фізичних осіб від операцій з віртуальними активами пропонується застосування загальних ставок оподаткування – 18% ПДФО та 1,5% військового збору. Попередньо озвучувалися пропозиції (в тому числі й на рівні законопроєктів) спеціальна ставка 5% ПДФО та 1,5% військового збору. І такий спеціальний режим оподаткування був би цілком слушним, адже на сьогодні є об’єктивна необхідність вивести доходи від віртуальних активів з «тіні». Для цього потрібно запроваджувати спеціальний (пільговий) податково-правовий режим.
- Законопроєктом пропонується корегування в тому числі й загальних положень ПК України щодо оподаткування інвестиційного прибутку (йдеться про приписи пп. 170.2.6 п. 170.2 ст. 170 ПК України). Зокрема, про запровадження такої нової категорії, як «непогашені річні інвестиційні збитки, задекларовані в попередніх звітних (податкових) роках». Так, надалі ця категорія пропонується до запровадження у спеціалізовані приписи нового пп. 170.2-1., однак включення цієї категорії до загальної норми з оподаткування інвестиційних прибутків потребує додаткового обґрунтування, оскільки може зумовити суттєву правову невизначеність в аспекті операцій з іншими інвестиційними активами. Або ж, якщо це питання трансформації правового механізму оподаткування будь-яких інвестиційних прибутків загалом, то не зрозуміло, чому це робиться у форматі внесення змін через спеціалізований нормативно-правовий акт?
- Застереження про необхідність фізичним особам при визначенні податкових зобов’язань по операціях із віртуальними активами орієнтуватися на «ринкову вартість таких віртуальних активів» (пропонований до закріплення новий пп. 170.2-1.2 ПК України). Доволі невизначена категорія, адже не дуже зрозуміло, де саме буде закріплюватися «ринкова вартість» конкретного віртуального активу та/або на підставі якої методології вона буде визначатися.
- Покладення на постачальників послуг, пов’язаних із віртуальним активом функцій податкового агента. Такий захід може зумовити суттєве обтяження з податкового адміністрування на відповідних суб’єктів. Відповідний підхід призведе до негативного фідбеку з боку наявних гравців ринку та зменшить інвестиційну привабливість України для потенційних нових гравців ринку.
І це тільки декілька основних аспектів, на які доцільно звернути увагу.
Скоріше за все, у такому вигляді Законопроєкт не буде розглядатися профільним комітетом, вважає Сергій Брояков.
Раніше ProIT повідомляв, що в Україні може зʼявитися податок на криптовалюту: у Верховній Раді зареєстровано відповідний законопроєкт.
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодну публікацію!