Використовувати штучний інтелект у професійній сфері вже фактично стало нормою як мінімум для представників цифрових професій. Багато хто вже визначився з улюбленими інструментами й активно використовує їх у роботі, не чекаючи глобального впровадження у бізнес-процеси всієї компанії. Цей тренд отримав назву BYOAI: «принеси свій власний штучний інтелект».
Чим приваблює BYOAI
Дослідницька компанія Forrester у своєму звіті «Прогнози на 2024 рік: ЗМІ та реклама» називає генеративний ШІ новим Google, зокрема через масове використання на роботі ШІ-інструментів.
Forrester також прогнозує, що до кінця року до 60% працівників будуть залучати їх для автоматизації рутинних дій, ухвалення обґрунтованих рішень або генерації медіаконтенту.
Такий підхід має низку переваг:
- зростання продуктивності. Можна працювати більш ефективно, якщо самостійно обирати найбільш зрозумілі, зручні та швидкі рішення;
- гнучкість та варіативність налаштувань. Можна користуватися інструментами, які оптимально підходять під вирішення щоденних завдань;
- економічний ефект. Компанія не витрачає кошти на впровадження складних ШІ-систем – співробітники користуються або безкоштовними, або відносно недорогими (в середньому $10 на місяць);
- отримання нових навичок. Співробітники постійно навчаються без зовнішнього мотивування, що сприяє розвитку культури інновацій та здатність компанії залишатися конкурентоспроможною.
Досвідом використання ШІ у своїй роботі ділиться Роман Скрупник, Head of Content агенції Inweb:
«Коли ChatGPT потрапив у відкритий доступ, я дав йому завдання – написати 10 варіантів текстів для таргетованої реклами. І він справився краще, ніж копірайтер, якому я дав таку саму задачу. ChatGPT не намагався мене здивувати й врахував саме ті меседжі, які я попросив використати у тексті. Результат відповідав моїм очікуванням, і я його отримав моментально. Поступово я почав впроваджувати ШІ й від керівництва отримував лише підтримку. Також ШІ виручає, коли потрібно обробити якусь інформацію. Наприклад, я опитував колег про внутрішній продукт компанії й попросив ШІ порахувати та сегментувати дані в розрізі позитивних і негативних конотацій. ChatGPT – це як стажер, якому можна дати дуже просту задачу. Можна сказати, що тепер у кожного зʼявився особистий асистент.
На рівні компанії ми не просто не проти використання ШІ – ми наполягаємо на тому, щоб кожен шукав, як за допомогою ШІ покращити якість своєї роботи. Лише хочу додати, що далеко не кожна людина опановує роботу з ШІ навіть на базовому рівні: не може формувати зрозумілі запити, не бачить можливостей, не може перевірити відповіді ChatGPT на коректність тощо. Робота з ШІ – це окрема навичка, яка вимагає і базового рівня критичного мислення й обробки інформації, і вміння дивитися на речі широким поглядом».
Недоліки BYOAI та шляхи їх усунення
Деякі організації вже не задоволені тим, що співробітники неконтрольовано використовують штучний інтелект у робочих місцях. У тому ж Forrester відзначають, що бізнес вбачає в цьому певні ризики, зокрема юридичні.
Чому BYOAI викликає занепокоєння:
- потенційні проблеми з безпекою та конфіденційністю даних;
- галюцинації (генерація неправдивих відповідей);
- відсутність стандартизованого підходу;
- складність інтегрування персональних ШІ-рішень у корпоративні IT-системи.
У 2023 році компанія Samsung заборонила співробітникам використовувати генеративні мовні моделі на робочих місцях після отримання інформації про можливий витік конфіденційних даних під час роботи із ChatGPT. І хоча більшість співробітників не протестували проти обмежень, але існувала висока ймовірність, що в більшості своїй вони просто продовжили користуватися ШІ, просто не афішуючи це назагал.
Мінімізувати негативний вплив безконтрольного використання ШІ у професійній сфері допоможе впровадження власних ШІ-рішень, які будуть відповідатимуть корпоративним політикам безпеки й іншим внутрішнім вимогам.
Але через те, що впровадження подібних інструментів зазвичай триває кілька місяців, у перший час компанія може обмежитися розробкою корпоративних політик щодо роботи з ШІ. Наприклад, окреслити коло тих, які є прийнятними, розробити рекомендації щодо забезпечення конфіденційності й інформувати про можливі ризики. А відкритість керівників до діалогу в питаннях використання ШІ допоможе уникнути неприємностей і знайти альтернативи тим рішенням, які виявляються потенційно небезпечними.
Окремі компанії вже запустили навчальні програми для своїх спеціалістів. Це допоможе їм більш ефективно і безпечно використовувати ШІ для отримання бажаних результатів. Вже зараз у США та Великій Британії третину дата-аналітиків їхні роботодавці навчають ефективного спілкування з чат-ботами й віртуальними помічниками.
Про те, як убезпечити корпоративні дані та інтелектуальну власність під час використання генеративного ШІ, знають у SoftServe:
«Ми розробили й впровадили власні політики та процедури, щоб максимізувати переваги використання ШІ-систем на проєктах клієнтів і водночас забезпечити високий рівень безпеки та контролю. Одним з елементів нашої стратегії є відповідальне використання ШІ, що включає забезпечення згоди клієнтів для застосування генеративних технологій у проєктах. Для цього ми розробили спеціальний застосунок до контрактів, який пропонуємо клієнтам підписати у разі згоди. Це дозволяє нам не тільки гарантувати високий рівень контролю, безпеки та конфіденційності інтелектуальної власності, але й сприяти створенню взаємної довіри з нашими клієнтами.
Водночас ми активно працюємо зі співробітниками, щоб розширити досвід у галузі prompt engineering. Постійно шукаємо нові способи застосування генеративних технологій ШІ, досліджуючи новітні тренди та напрями розвитку у цій сфері. Таким чином ми підтримуємо високий рівень інноваційності у проєктах і надаємо клієнтам глибші та більш персоналізовані рішення, які відповідають їхнім унікальним потребам», – розповідає Іван Загородній, SDO Director.
Проникнення інструментів ШІ спостерігається не тільки в корпоративному, але й у державному сегменті.
В тому, що великі мовні моделі суттєво пришвидшують і підвищують якість роботи, впевнений державний службовець Сергій Биков:
«Не погоджуюсь із тезою, що за ШІ – майбутнє. ШІ – це наше сьогодні. Є два найпоширеніші стилі використання ШІ: «кентаври» та «кіборги». «Кентаври» делегують ШІ частину окремих процесів та обʼєднують результати самостійно. «Кіборги» ж впроваджують ШІ-інструменти у самі процеси й у результаті не можна чітко стверджувати – фінальний продукт зробила людина чи ШІ. У «кентаврів» більше контролю, а у «кіборгів» –вище продуктивність. Як свідчить практика мого кола спілкування, на початку ми всі обираємо роль «кентаврів», а за мірою вивчення ШІ перетворюємося на «кіборгів» і досягаємо дійсно вищої ефективності. У державному секторі ШІ впроваджується дещо повільно через консерватизм самої державної служби. Однак у роботі пресслужб використання ШІ – незамінне, адже допомагає двом-трьом людям виконувати удвічі-утричі більший функціонал із високою якістю роботи: від генерації текстів для різних аудиторій та накладання субтитрів на відео до генерації контент-планів та аналітики».
Майбутнє BYOAI
Є всі передумов вважати, що принаймні найближчим часом тренд на BYOAI залишатиметься актуальним. Наприклад, за даними Gartner, до 2028 року троє із чотирьох інженерів-програмістів будуть використовувати ШІ-помічників для написання коду, у той час як на початку 2020-го ними користувався лише кожен десятий розробник.
При цьому результати досліджень Forrester свідчать про те, що співробітники, які бачать можливість підвищити свою продуктивність (а за допомогою ШІ це реально зробити на 20-70%, за даними MIT), обов’язково нею скористаються навіть без дозволу керівництва.
Іван Загородній, SDO Director SoftServe, вважає:
«Майбутнє BYOAI буде значною мірою визначатися потребою у захисті корпоративних даних та управлінні інтелектуальною власністю. Оскільки використання генеративних ШІ-систем передбачає доступ до великих масивів даних, компанії стикаються з викликами, пов’язаними з їхнім захистом та авторським правом. Централізоване впровадження та контроль ШІ-систем стають ключовими елементами у розв’язанні цих проблем. Компанії зосереджуються на розробці й впровадженні стратегій, які дозволяють ефективно управляти та контролювати використання ШІ, одночасно забезпечуючи високий рівень безпеки даних і дотримання авторських прав. Це може включати створення або розширення внутрішніх політик використання ШІ, розробку стандартів безпеки, а також впровадження спеціалізованих інструментів для сертифікації, моніторингу й аудиту».
Спостерігаються спроби регулювання використання ШІ як на державному рівні, так і всередині окремих корпорацій.
Очікується, що до чергових виборів у Європарламенті нарешті буде прийнятий Закон ЄС про штучний інтелект, який встановить перший у світі глобальний зв’язок із правилами звернення з ШІ у доповнення до Рекомендацій з етики у сфері ШІ, що діють із 2019 року.
Генеральний директор TechExpert В’ячеслав Штомпель не вбачає перепон у використанні ШІ на робочих місцях, але вважає перспективним його системну інтеграцію в поточні бізнес-процеси:
«Наша компанія не боїться впроваджувати передові технології штучного інтелекту (ChatGPT, Copilot, Midjorney й інші) у повсякденні бізнес-процеси. Використання цих інноваційних інструментів дає нам змогу ефективно генерувати високоякісний контент для нашого блогу, адаптувати матеріали на сайті та розробляти унікальні шаблони для корпоративних листів. Також завдяки можливостям штучного інтелекту ми створюємо інноваційні зображення для маркетингових кампаній, що значно підсилює візуальну привабливість нашого бренду. Водночас ми активно вивчаємо й експериментуємо із впровадженням інструментів штучного інтелекту в наші рішення з автоматизації бізнес-процесів. Це дозволяє нам не тільки оптимізувати власні робочі процеси, але й пропонувати нашим клієнтам більш інноваційні, ефективні та персоналізовані рішення, що ставлять їх на передову цифрової трансформації».
Підписуйтеся на ProIT у Telegram, щоб не пропустити жодної публікації!